Officieel: Volvo EM90 is elektrisch, gigantisch en… niet heel Zweeds (2023)

Volvo EM90 2023

Volvo heeft alweer een nieuw elektrisch model klaar, en dat is er eentje met een vorm die we nog niet van hen gezien hadden. Met deze EM90 zetten de Zweden namelijk hun allereerste stapje in de wereld van de MPV’s… En daarvoor mochten ze gebruik maken van de expertise van hun Chinese collega’s.

De Volvo-vorm bij uitstek moét wel de break zijn, denk maar aan de iconische 240-reeks, de verschillende generaties van de V70 of tegenwoordig de V60 en V90. De Zweden hebben zich door de jaren heen echter ook aan heel wat andere carrosserievormen gewaagd, van hatchbacks als de C30 en V40 tot zelfs coupés en cabriolets onder de noemer C70. Tegenwoordig spant de SUV er dan weer de kroon met modellen van de compacte EX30 tot de EX90. Het enige belangrijke silhouet dat Volvo eigenlijk nooit probeerde, was de MPV… Tot nu dus.

Gezinswagen én shuttlebus

Dit is namelijk de Volvo EM90, en je hoeft er geen twee keer naar te kijken om te zien dat dit een monovolume is. Het is er nog geen kleintje ook, want met zijn lengte van 5,21 meter en breedte van 2,02 meter zet hij flink wat luxesloepen in zijn schaduw. De Volvo speelt dan ook volop de premiumkaart en doet dat met zijn herkenbare designtaal. Reken dus op Hamer van Thor-lampen naast een tegenwoordig verlichte grille voorop en hoekige achterlichten die doorlopen tot naast de achterruit. Alles daartussen doet echter vooral denken aan de Chinese Zeekr 009 en dat is geen toeval, want de EM90 deelt daarmee zijn techniek en een groot deel van zijn carrosserie.

Volvo EM90 2023

Daar zou je van binnenuit echter niet te veel van mogen merken, want daar pakt de Volvo uit met je typische, Scandinavische huiselijkheid. Zo is er plek voor een gezin van zes, maar nadat de kinderen naar school zijn doet de EM90 met gemak dienst als luxueuze shuttlebus. Zo bestaat de tweede zitrij uit verwarmde, geventileerde en masserende relax-stoelen terwijl er BMW 7-gewijs een scherm van het plafond neerdaalt, al moet je het hier wel stellen met een diameter van 15,6 inch. Centraal op het dashboard staat een touchscreen van 15,4 inch dan weer in voor het gros van de functies, terwijl je de aandrijflijn bedient door midden van een pookje met kristaleffect.

Niet voor de Zweden?

Die aandrijflijn is op zich weinig verrassend, want net als donor Zeekr 009 is deze Volvo altijd zuiver elektrisch. Reken dus op een elektromotor met 272 pk op de achteras, waarmee de EM90 in 8,3 seconden naar de 100 km/u stroomt. Die motor haalt zijn stroom haalt uit een accu van maar liefst 116 kWh groot, die je toch in minder dan 30 minuten van 10 naar 80 procent capaciteit moet kunnen laden. Helemaal vol moet de Volvo er maar liefst 738 kilometer ver mee kunnen rijden, al is er wel een ‘maar’. Dat rijbereik werd namelijk gemeten volgens de Chinese CLTC-cyclus, die aanzienlijk lakser is dan onze WLTP-meetmethode.

Volvo EM90 2023

Dat laatste zegt al genoeg over de markt waar deze Volvo zich op richt. Zo komt de EM90 “eerst naar China”, waar hij per direct te bestellen is. Het is nog niet helemaal duidelijk of de MPV nadien ook op de Europese markt verkrijgbaar zal worden maar aangezien er nog geen WLTP-metingen uitgevoerd werden, zal dat niet voor vandaag of morgen zijn. De kans is dan ook het grootst dat deze elektrische MPV daar blijft waar elektrische MPV’s populair zijn: de Chinese markt… Waarmee dit dus wel eens de eerste Volvo in onze herinnering zou kunnen zijn die niét te krijgen is in thuismarkt Zweden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws