Toyota Hilux GR Sport II waagt tweede, nog stoerdere poging (2023)

Toyota Hilux GR Sport II 2023

Pick-upfans opgelet, want Toyota heeft zijn Hilux weer een beetje stoerder gemaakt. Als GR Sport II gaat hij verder waar zijn voorganger ophield met aanpassingen als een grotere spoorbreedte, verhoogde ophanging, betere remmerij en een ruige bodykit. Nu tevreden?

Een dik jaar geleden pakte Toyota uit met een GR Sport-versie voor zijn Hilux, een beetje zoals pakweg de Yaris en Corolla die ook al hadden gekregen. Zo ging de pick-up er een fractie sportiever uitzien dankzij specifieke bumpers, een verduisterde grille en grotere velgen. Onderhuids moest je echter genoegen nemen met een setje stevigere dempers… Wat lauw dus voor een heuse ‘GR Sport’-versie, vind je niet?

'Raptor'-rivaal?

Bij Toyota moeten ze dat alvast wel gedacht hebben, want nu wagen ze een tweede poging. Dit is namelijk de Hilux als GR Sport II en op het oog ziet die er alvast uit als een heuse Ford Ranger Raptor-rivaal. Zo staat de nieuwkomer nog eens twee centimeter hoger op zijn poten dankzij nieuwe monotube-dempers en knalrode schroefveren. Die moeten niet alleen de bodemvrijheid en de aanrijhoek optimaliseren, maar reageren ook sneller op oneffenheden. Verder werd de spoorbreedte vooraan met 14 centimeter en achteraan met 15,5 centimeter vergroot en om de specifieke 17-inchvelgen met terreinbanden nog te doen passen, beschikt de GR Sport II over stoere wielkastverbreders. Tot slot zijn de bumpers en de grille gloednieuw, en vind je een soort spoilersituatie achteraan de cabine om de luchtgeleiding over de laadbak te optimaliseren.

Toyota Hilux GR Sport II 2023

Dat terzijde hoef je niet te verwachten dat je met zo'n GR Sport II veel sneller zal gaan dan met een oude Hilux GR Sport. Ook de nieuwe versie houdt namelijk gewoon vast aan de 2.8-liter viercilinder dieselmotor, die 204 pk en 500 Nm koppel over de vier wielen verspreidt langs een zestraps automaat. Daardoor blijven natuurlijk ook wel het trekvermogen van 3,5 ton en het laadvermogen van 1 ton overeind, wat deze versie net zo bruikbaar maakt als gelijk welke andere Hilux. Hij zal enkel iets sneller stoppen, want Toyota trakteert deze GR Sport II op 17-inch remschijven vooraan in de plaats van de oude 16-inchers en 15-inch exemplaren achteraan waar er standaard nog trommelremmen zaten. Vind je die aanpassingen deze keer wel genoeg? Dan vind je de GR Sport II bij de dealers vanaf de tweede helft van 2024.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws