Fisker onthult compleet elektrisch gamma en wij hebben er wazige beelden van

Fisker Ronin 2023

Fisker valt vandaag misschien nog in de categorie van de kleine constructeurs, maar daar moet binnenkort verandering in komen. Het merk heeft namelijk zomaar even een compleet elektrisch gamma onthuld. Ze zijn alleen vergeten om er wat foto’s van te maken maar geen nood: wij hebben screenshots.

Het verhaal van Fisker is er eentje van vallen en opstaan, maar deze keer lijkt de Deens-Amerikaanse constructeur steviger dan ooit op zijn benen te staan. Zo loopt de Ocean inmiddels volop van de band, dus kan Fisker beginnen dromen van zijn volgende modelletjes. Dat doen ze luidop tijdens hun eerste ‘Product Vision Day’, een evenement waarvoor ze hun belangrijkste klanten en investeerders naar Los Angeles haalden… En iets zegt ons dat die nadien niet ontevreden naar huis gegaan zijn, al is het moeilijk om hun gezichtsuitdrukkingen te lezen.

Ocean Force E

Tijdens het event heeft Fisker namelijk maar liefst vier nieuwigheden besproken, en die informatie deelde het merk ook braafjes op zijn website. Wat ze echter niet meegaven is fotomateriaal, dus de enige manier om de EV’s te bewonderen is om de ellenlange opname van de livestream te bekijken. Om dit artikel toch niet helemaal op zijn achterste te doen vallen, hebben wij er een paar screenshots uit gehaald van de modellen in kwestie. Onze excuses dus voor de deplorabele beeldkwaliteit; de rekening van de oogarts mag je rechtstreeks aan Fisker Inc. wenden.

Fisker Ocean Force E 2023

Ploeter je toch liever door de livestream, dan is de eerste auto die je daar ziet de inmiddels gekende Ocean… Maar niet zomaar een Ocean. Fisker heeft de elektrische SUV namelijk in een offroadpakje gehesen onder de noemer Force E. Reken dus op matzwarte lak met oranje accenten, heerlijke driespaaksvelgen in uitgeklopte wielkasten en een enorm dakrek, maar het blijft niet bij wat opsmuk. Zo krijgt de Force E verhoogde ophanging en meer beschermbeplating onder de vloer, terwijl de aandrijflijn gewoon die van de vierwielaangedreven Ocean blijft. Het gaat dan ook om een pakketje dat kopers met ingang van 2024 op hun exemplaar zullen kunnen bestellen.

Fisker Alaska

Nog in datzelfde jaar moet Fisker er een tweede modelletje bij krijgen, en dat is er meteen eentje dat we nog helemaal niet kennen. Zo onthulden ze tijdens de ‘Product Vision Day’ de Fisker Alaska — niet te verwarren met de geflopte Renault Alaskan. Ook deze Fisker wordt een pick-up, maar dan wel eentje van de elektrische soort. De Alaska moet zich echter gaan onderscheiden van concurrenten als de Ford F150 Lightning en de Rivian R1T door zijn duurzaamheid en zijn gewicht. Dit wordt volgens Henrik Fisker namelijk de lichtste en daardoor ook zuinigste elektrische pick-up op de markt.

Fisker Alaska 2023

Daarvoor maakt de Alaska gebruik van een verlengd Ocean-platform, waardoor hij naar Amerikaanse maatstaven relatief compact wordt. Dat maakt de Fisker echter goed door middel van de ‘Houdini Trunk’, een luik dat je toelaat om lange ladingen tot in de cabine te schuiven. Verder vind je onder de bodem een accupakket van 113 kWh, waarmee de Alaska zo’n 550 kilometer op stroom moet halen. Omstreeks december 2024 moet het model klaar zijn voor productie.

Fisker Pear

Een half jaartje later is de Fisker Pear aan de beurt en nee, die onderscheidt zich niet door zijn peervorm. In de plaats daarvan staat de naam voor ‘Personal Electric Automotive Revolution’, en die revolutie moet zich vooral vertalen in een lage prijs. Zo belooft Fisker dat de Pear in de VS slechts 29.000 dollar zal kosten, omgerekend 26.300 euro.

Fisker Pear 2023

Voor dat geld zou je toch flink wat auto moeten krijgen, want de Pear neemt de vorm aan van een SUV met maar liefst zes zitplaatsen — drie voorin en drie achterin. Zie dit dus gerust als de elektrische Fiat Multipla, al neemt hij qua design heel wat kenmerken over van de Ocean. Achteraan vinden we dan weer een interessant lichtsignatuur om de achterruit heen. Verder krijgt de Pear eveneens een ‘Houdini Trunk’ mee, want de achterklep opent door BMW Z1-gewijs naar beneden te zakken. Over de rest van de technologie blijft het echter nog stil, maar tegen midden 2025 moet de EV op de markt komen.

Fisker Ronin

Het moment waarop we echter allemaal zitten te wachten — of wij toch — komt pas eind 2025. Dan moet de Fisker Ronin namelijk klaar zijn voor productie, en dat wordt ’s werelds eerste elektrische vierdeurs cabriolet. Daardoor gaat hij om één of andere reden lijken op de Mazda RX-8 van weleer, al wordt de Ronin stukken exclusiever. Zo zal elk exemplaar met de hand gemaakt worden, en zal de oplage beperkt blijven. Het spreekt dan ook voor zich dat het merk op dit model nog geen prijskaartje kleeft.

Fisker Ronin 2023

Wat hij ook gaat kosten, je mag waar voor je geld verwachten. Zo belooft Fisker wel 1.000 pk aan vermogen, goed voor een 0-naar-100-sprintje van minder dan 2 seconden… Met het hele gezin in openlucht. Verder moet je tot 1.000 kilometer rijbereik kunnen halen dankzij een accu die rechtstreeks in alle hoekjes en gaatjes van het chassis gepropt zit. De Tesla Roadster mag zich met andere woorden zorgen gaan maken, al is het maar omdat wij ons nu openlijk afvragen welk van de twee hyper-EV’s eerst de openbare weg zal zien…

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
David 00:33
afbeelding van David

Prijs voor Fisker Ronin volgens de website: $385.000
https://www.fiskerinc.com/ronin

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws