Tegenover Duitse concurrenten BMW en Mercedes heeft Audi een serieuze inhaalslag uit te voeren op elektrovlak. Geen vrees, versterking van de line-up loert om de hoek. Niet enkel dankzij de nieuwe A6 e-tron maar ook dankzij deze Q6 e-tron. Dit weten we al over Audi's nieuwste EV-SUV.
Duik je momenteel de Audi configurator in, dan zal je zien dat het merk met de vier ringen op elektrovlak de Q4 e-tron en Q8 e-tron naar voren schuift. Daar past uiteraard nog een modelletje tussen. Maak kennis met de - hoe kan het ook anders - Q6 e-tron!
Gespleten uiterlijk
Moest je de memo hebben gemist, Audi brengt spoedig een compleet elektrische variant van haar A6 Berline en A6 Avant op de markt (Check de video). Daar komt - niet verrassend - ook een SUV-afgeleide van. Die volgt de logische naamgeving en zal daarbij door het leven gaan als Q6 e-tron.
Visueel zal de Q6 e-tron alvast geen bakens verzetten. Dit is een broertje van de Q4 e-tron en Q8 e-tron. Punt. Omdat Audi klanten beloofd had een line-up te creëren met een uniek gezicht per model, krijgt de Q6 evenwel een blik met gespleten koplampen en een vrij agressieve voorbumper. Kwatongen zien er trouwens een uit de kluiten gewassen Hyundai Kona van de vorige generatie in. Maar dat heb je niet van ons.
Porsche-genen
Onderhuids evenwel een grote revolutie, want de Q6 e-tron zal op het nieuw ontwikkelde PPE-platform rollen (zeker niet op z'n Engels lezen) dat ook door Porsche gebruikt zal worden voor onder ander de elektrische Macan. Dit platform moet Audi op de voorgrond van elektrotechniek katapulteren. Met dank aan een 800 volt architectuur, laden aan snelheden boven de 270 kW en achterwiel- dan wel vierwielaandrijving met vermogens tot 600 pk en 1.000 Nm koppel.
Het zal je dan ook niet verbazen dat er van deze Q6 e-tron een RS-derivaat zal komen. Aan de andere kant van het spectrum plot Audi dan weer een "long range"-versie die om en bij de 700 kilometer ver moet geraken op één lading. Heus niet slecht, lijkt ons.
Wanneer op de markt?
Lang zal je trouwens niet moeten wachten op deze Q6 e-tron, want begin 2024 zal Audi starten met leveren aan de eerste klanten. Vooraf zal het merk nog in september van dit jaar het interieur tonen tijdens het Duitse autosalon (IAA Mobility in München) om dan tegen het einde van het jaar volledig het doek er af te halen.
Voor de productie koos Audi thuisbasis Ingolstadt in Duitsland waar ook de batterijen voor deze knaap geassembleerd zullen worden. Broeders A6 Berline en A6 Avant in elektroplunje volgen dan later in 2024.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 2 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 5 uur geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
Een artikel van 9j geleden. :p
Door FLP 5 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook een eigenaar van een cx-60 phev. Het verbruik van benzine valt inderdaad nogal mee. Het bereik...
Door Rik Osstyn 15 uur geleden