Officieel: Toyota C-HR gaat bZ4X achterna... qua styling (2023)

Toyota C-HR 2023 info belgie

Helemaal zot van het design van de Toyota bZ4X maar nog geen zin om volledig elektrisch te rijden? Dan is de tweede generatie C-HR klaar om je op je wenken te bedienen. Met stoere looks en (plug-in)hybridekracht.

De eerste generatie C-HR was een uitermate polariserende Toyota. Op vlak van design alleszins, want onderhuids teerde hij op de vertrouwde en bewezen hybridetechniek van het merk. De tweede generatie wil dat nummertje nog eens over doen en pakt daarnaast ook uit met een plug-inaandrijflijn. We moeten er dan ook niet flauw over doen, dit is een Prius die hoger op z'n pootjes staat.

Made in Belgium

Qua design lijkt de nieuwe generatie C-HR alvast op het liefdeskind van de Prius en bZ4X. De snuit is scherp en stoer, de flank dynamisch en de achterkant loopt hoog op. Met een lengte van 4,63 meter is hij net wat korter dan zijn voorganger (-3 cm) maar de nieuwe C-HR staat wel 3 centimeter breder op z'n pootjes (1,83 meter). Dat zorgt, samen met de relatief lage dakhoogte van 1,56 meter, er voor dat deze C-HR best sportief voor de dag komt.

Toyota C-HR 2023 info belgie

Visuele hoogtepunten op de nieuwe generatie zijn alvast de bi-tone-kleurstelling, de in de carrosserie verzonken deurhendels en het doorlopende achterlicht met opgelicht C-HR logo. Toyota zegt dat de nieuwe generatie C-HR ontwikkeld werd in België (Zaventem) en daardoor volstrekt op de leest van de Europeaan is geschoeid. Qua design kunnen we ze geen ongelijk geven.

Lexus achterna

Ook typisch voor Europese klanten; de hoge eisen qua interieur. En verdraaid, we zien opvallend veel invloeden van Lexus terugkomen in deze C-HR. Hoogwaardige materialen, een goede pasvorm en twee digitale schermen op het dashboard. Standaard krijg je pal voor je neus een 12.3-duims grote instrumentencluster, het infotainmentsysteem is afhankelijk van de uitvoering 8 dan wel 12,3 duim groot. Een head-updisplay? Die kan je desgewenst ook krijgen. Klaar voor de toekomst dus!

Toyota C-HR 2023 info belgie

Dan hebben we trouwens nog maar het topje van de ijsberg afgeschraapt. Via de digitale sleutel op je smartphone weet de C-HR wie de bestuurder is, waardoor de auto meteen stoel, verlichting, infotainment en lay-out van de instrumentcluster aanpast. Sfeerverlichting? Ook aanwezig. In maar liefst 64 kleurtjes! Tenslotte op het niveau van een Lexus; de C-HR krijgt parkeerhulp waarbij de Japanner zichzelf automatisch kan inparkeren... zonder dat je als chauffeur in de auto hoeft te zitten.

Met al die focus op de technische praal zouden we bijna vergeten dat je ook nog kan zitten in deze C-HR. En eerlijk, Toyota doet hetzelfde. Want in de officiële communicatie wordt er met geen woord gerept over toegenomen ruimte in het interieur of de koffer. Ga er dan ook maar van uit dat deze tweede generatie, net zoals zijn voorganger, geen absoluut ruimtewonder zal worden. Ach, wie mooi wil zijn...

Hybrid, hybrid, plug-inhybrid

In tegenstelling tot grote broer bZ4X vind je onder de kap van de C-HR geen volstrekt elektrische aandrijflijn. "Elektrohulp" is het sleutelwoord bij de C-HR. Zo heb je twee hybrides en een plug-inhybride. Die plug-in krijgt een 2-liter viercilinder die samen met een elektromotor goed is voor 223 pk. Puur elektrische geraakt deze variant tot 66 kilometer ver. Gezien het wegvallen van het fiscale voordeel in België komt deze versie misschien net wat te laat.

Toyota C-HR 2023 info belgie

Dan maar een knijterzuinig hybride? Ja, graag! In het geval van de C-HR beschik je dan over geen onbekende aandrijflijnen. Zo is er een 1.8-liter atmosferische viercilinder benzine die samen met een elektromotor goed is voor 140 pk. Volgens Toyota goed voor een normverbruik van amper 4,8 l/100 km. Liever wat meer oomph? Dan is er nog de 2-liter hybrid. Die is 198 pk sterk en zou volgens Toyota geen druppel benzine meer verbruiken dan de 1.8. De 2.0 Hybrid kan je optioneel ook nog krijgen met vierwielaandrijving waarbij een extra elektromotor van 41 pk op de achteras voor meer grip zorgt.

Eind dit jaar zal Toyota de tweede generatie C-HR commercialiseren op onze markt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws