Toyota gaat Tesla achterna: Gigafabrieken en EV's met 1.400 km range!

Toyota elektrischa auto

Sinds Toyota een nieuwe kapitein aan het roer heeft staan, wil het Japanse merk volop de aandacht focussen op de elektrische auto. Na de grootspraak zijn er nu ook concrete voorstellen. In het kort: veel EV's, veel range en gigafabrieken à la Tesla.

Toyota was ooit een voorloper op vlak van ecologische mobiliteit. Met dank aan de hybride-aandrijflijn. Ondertussen zijn de meeste studies er echter uit dat well-to-wheel een elektrische auto een stuk beter is voor het milieu (toch wel, Dieselfan69!). En daar wringt een Japanse schoentje, want Toyota was de voorbije jaren een koele minnaar als het aankwam op EV's. Tot nu, want het merk heeft - onder druk van criticasters en investeerders - de nieuwe EV-plannen onthuld.

Tweetrapslancering

Dat het uitrollen van een nieuwe generatie EV's geen klein werkje is weet natuurlijk iedereen. Daardoor zullen we het de komende jaren nog even moeten doen met de bZ4X en consorten. In 2026 is dan tijd voor de nieuwe generatie EV's. Die krijgen afhankelijk van het model en merk (Toyota of Lexus) splinternieuwe batterijen. Zo is er plaats voor een gloednieuwe lithium-ion-batterij die in zijn strafste vorm meer dan 900 km range toe moet laten en een bipolaire LFP-accu die 40% goedkoper is om te produceren dan een batterij met vergelijkbare prestaties.

Toyota elektrischa auto

In 2028 is het echter D-day, want dan wil Toyota (eindelijk) de solid-state batterij lanceren. Die batterij kan de range boosten met maar liefst 50% tegenover een batterij met dezelfde oppervlakte. Waardoor je volgens Toyota spreekt over een accu die in principe goed is voor een range van 1,448 km. Neem dat echter met een korreltje zout.

Productieproces op z'n Tesla's

Het mag dus duidelijk zijn dat Toyota hoge verwachtingen heeft van haar accu's de komende jaren. Natuurlijk moet je dan ook auto's hebben om die dingen onder te lepelen. Lexus krijgt alvast de primeur in 2026 om uit te pakken met de nieuwe architectuur en accu, over de rest is nog niet veel geweten. Het is te zeggen, Toyota wil bij de lancering van haar nieuwe generaties EV's de stroomlijn onder de 0.2 Cd krijgen. Of anders gezeged: Toyota's van de toekomst zullen gestroomlijnder zijn dan een Tesla of Mercedes EQS.

Toyota elektrischa auto

Tenslotte kijkt Toyota ook nog eens kritisch naar de manier hoe het momenteel auto's bouwt. Door gebruik te maken van minder onderdelen (en gigantische persen) zijn EV's daardoor makkelijker én goedkoper te maken. Hoewel Toyota toegeeft dat het momenteel wat achter loopt, liet het via haar "Let’s change the future of cars"-presentatie wel weten dat het over de middelen en slagkracht beschikt om het roer met gemak om te gooien.

Verbrandingsmotor niet compleet afgeschreven

Dat het Japanse merk verbrandingsmotoren niet met het badwater weg gooit werd ook duidelijk tijdens de presentatie. Zo zal het de komende jaren nog investeren in efficiënte aandrijflijnen die gebruik maken van fossiele brandstof. Volgens Toyota hebben verschillende doeleinden namelijk verschillende soorten energie nodig. Idem voor waterstof trouwens, want ook daar zal het Japanse merk de komende jaren nog in investeren.

Toyota elektrischa auto

Of dit genoeg is om Toyota's achterstand op EV-vlak weg te werken? Je mag natuurlijk niet vergeten dat Toyota één van de grootste autoproducenten ter wereld is. Ze beschikken dus inderdaad over de middelen. Het is dus geen kwestie van "kunnen" maar van "willen". En kersvers CEO Koji Sato zin heeft duidelijk de goesting om Toyota de (elektrische) toekomst in te rijden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws