De Renault Mégane R.S. is aan zijn uitzwaaiperiode begonnen, want deze R.S. Ultime is het laatste model dat als RenaultSport door het leven zal gaan. Toekomstige sportmodellen zullen een Alpine-badge krijgen en vermoedelijk enkel nog een elektromotor onder de kap hebben.
Bijna exact 20 jaar na de eerste generatie stelt Renault nu de allerlaatste Mégane R.S. voor. Hierna is het aan Alpine om sportieve versies van de Renault-modellen te creëren, maar een hot hatch met benzinemotor zit er waarschijnlijk niet meer in. Deze vierde generatie Mégane komt uit 2016 en loopt dus op zijn laatste benen, terwijl zijn elektrische opvolger - de Mégane E-Tech - al op de markt is. Het spreekt dus voor zich dat een sportievere Alpine-versie gebaseerd zal zijn op deze elektrische Mégane. In de tussentijd worden we zoet gehouden met deze Mégane R.S. Ultime.
Compleet uitgerust
De Mégane R.S. Ultime is een beperkte reeks gebaseerd op de Trophy, met een oplage van 1.976 exemplaren - een verwijzing naar het oprichtingsjaar van Renault Sport. Qua design onderscheidt de Ultime zich met een unieke matzwarte bestickering en meer zwarte details dan op de gewone Mégane R.S. Trophy. Je kan hem in vier kleuren krijgen (Sirius Yellow, Pearl White, Star Black of Tonic Orange) en op elk exemplaar vind je de handtekening van Laurent Hurgon, de testpiloot van Renault Sport die onder meer het Nürburgringrecord voor voorwielaandrijvers brak met de Mégane R.S. Trophy-R.
Aan boord is de uitrusting compleet, met Recaro-kuipzetels bekleed in Alcantara, een genummerd serieplaatje aan de versnellingspook, een Bose-audiosysteem, digitale tellers, R.S. Monitor-telemetrie, adaptive cruise control en een 360°-camera. De optielijst is beperkt tot een head-up display, een zonnedak en een autohoes op maat. De techniek is onveranderd gebleven ten opzichte van de gewone Renault Mégane R.S. Trophy: een 1,8 liter-viercilinder turbo van 300 pk en 420 Nm, gekoppeld aan een EDC-automaat waarmee de Mégane R.S. Ultime in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. De Ultime is geschoeid met Bridgestone Potenza S007-semislicks op 19-duims velgen. Een prijs is er nog niet, het model wordt in wereldpremière voorgesteld op het Tokyo Auto Salon op 13 januari - en dus niet op het Autosalon van Brussel. Jammer!
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 21 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden