Officieel: Bertone GB110 is niet elektrisch, wel milieubewust (2022)

Bertone GB110 2022

Bertone is terug, en daarbij overstijgt het bedrijf zijn verleden als carrosseriebouwer voor andere merken. De Italianen brengen namelijk hun eigen supercar op de markt, die zijn vermogen niet uit een set elektromotoren maar uit een oppermachtige verbrandingsmotor haalt. Die loopt echter wel op een heel speciale brandstof…

Ben je een beetje thuis in de autogeschiedenis, dan is Bertone voor jou vast geen onbekende naam. Het Italiaanse bedrijf gaat namelijk al mee sinds 1912, en was vooral in de jaren ’60 en ’70 verantwoordelijk voor ontelbare automobiele schoonheden. Zo hebben we bijvoorbeeld de Lamborghini Miura aan hen te danken, maar zijn ook de Fiat X1/9 en de Alfa Romeo Montreal van de handen van Bertone-designers. In de jaren ’90 raakte het bedrijf echter het creatieve noorden kwijt en hoestte het vooral zaken als Opel Astra cabrio’s op tot het in 2014 failliet werd verklaard. Daarop wisselde de Bertone-naam een aantal keer van eigenaar, maar de recentste kopers — de Italiaanse Ricci-broers — beloven er opnieuw iets van te gaan maken.

1.100 pk en 1.100 Nm

Bertone zet namelijk de toon voor zijn toekomst met de introductie van deze GB110. Daarbij verwijst niet alleen de naam naar het verleden — met de initialen van oprichter Giovanni Bertone en vermelding van het 110-jarige bestaan — maar ook het design is doorspekt met hints naar Bertone’s groten. Zo moet de C-vormige uitsnijding in de flank doen denken aan de Lancia Stratos Zero Concept uit 1970, terwijl het glooiende, sensuele lijnenspel zou afgeleid zijn van Alfa Romeo’s BAT-studiemodellen van de jaren ’50. Alles samen vormt het een hypercar die er verrassend volwassen uitziet.

Bertone GB110 2022

De naam en het design mogen dan wel teruggrijpen naar het Bertone van weleer, maar de rest van de auto blikt regelrecht vooruit. Dat merk je in zekere zin aan de aandrijflijn, al is die allesbehalve elektrisch. Bertone spreekt namelijk over een geheimzinnige verbrandingsmotor die 1.100 pk en 1.100 Nm koppel langs een zevenversnellingsbak naar de vier wielen stuurt. Daarmee zou het gevaarte naar de 100 km/u kunnen sprinten in 2,79 seconden en doorgaan tot een top van ruim 380 km/u. Maar wat is daar dan vooruitstrevend aan, horen we je denken?

Brandstof uit plastic

Wel, volgens de ontwikkelaars loopt de motor op een brandstof die gewonnen wordt uit plasticafval. Zo is er toch iets milieubewust aan deze nieuwe hypercar, al is Bertone wel zo slim om de CO2-uitstoot te verzwijgen. Dat is trouwens niet het enige dat we nog niet mogen weten, want ook over de precieze motorinhoud of het aantal cilinders blijft het stil. Bertone verklapt alleen dat het chassis van de GB110 gebaseerd is op de componenten van een Duitse constructeur. Denk dus even met ons mee: zou hier een Porsche in vermomming staan, of kijken we eerder in de richting van die andere Italiaan met Duitse genen: de Lamborghini Aventador?

Bertone GB110 2022

Bertone laat trouwens ook niet weten hoe je precies aan die mysterieuze brandstof zal geraken. Dat wordt echter maar een zorg voor een select groepje mensen, want de GB110 wordt gebouwd in een oplage van slechts 33 exemplaren. Daarna houdt het kersverse Bertone natuurlijk niet zomaar op te bestaan, want deze hypercar wordt volgens de Italianen de eerste in een reeks van exclusieve en gelimiteerde modellen. We zijn alvast benieuwd op wat voor afval die dan zullen lopen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws