Officieel: BMW i7 is elektrische luxelimousine (2022)

BMW i7 xDrive60 2022 info

Na de X3 en 4 Reeks Gran Coupe krijgt nu ook de nagelnieuwe 7 Reeks een elektrische afgeleide. Die gaat door het leven als i7, krijgt een M-derivaat en pakt uit met meer dan 600 kilometer reikwijdte in pure luxe.

Op korte tijd heeft BMW een indrukwekkende line-up van EV's losgelaten op de wereld. Want met Mini Electric, i4, iX3 en iX dekt het Duitse merk zowat de gehele zakelijke markt. Maar wat moet de CEO van het bedrijf nu rijden? Wel, die kan binnenkort zijn gading vinden in deze i7!

We love the 90's

Dat BMW de laatste tijd graag choqueert met haar design blijkt nog maar eens met deze i7. Waar Mercedes nog een gesmolten blok zeep repliceerde met haar EQS (in naam van de aerodynamica), gaat BMW voor een bijna 90's ogend silhouet bij de i7. Knijp je ogen dicht en het profiel lijkt op dat van de e38 7 Reeks. De motorkap is lang, de achterkant gedrongen en de schouderlijn lekker hoog. Ab-so-luut niet nodig voor een EV... maar het geeft de i7 evenwel een bepaald cachet.

BMW i7 xDrive60 2022 info

Hetzelfde kunnen we zeggen over de details op het koetswerk. De snuit herbergt een megalomane grille (typische BMW) en gespleten koplampen (pas recent "typisch BMW"). Blauwe accenten rondom maken duidelijk dat dit de elektrische versie van de 7 Reeks is. Want i7 en 7 Reeks delen grotendeels hun design. Ben je trouwens nog aan het bekomen van die grille, dan geven we je graag nog even mee dat de omlijsting daarvan optioneel lichtgevend is. Juist ja.

Anti-hyperscreen

Met de iX zette BMW een nieuwe standaard qua interieurdesigns. De i7 neemt die standaard over, schroeft de kwaliteit zo mogelijk nog wat naar boven en voegt een serieuze grob ruimte toe. Hoewel de i7 geen voorganger kent, geven we mee dat elke 7 Reeks en i7 voortaan de facto een versie met lange wielbasis is. Een wielbasis van maar liefst 3.215 millimeter. Of anders gezegd: je kan een Mini parkeren tussen de voor- en achterwielen! Nu ja, bijna. Een grote wielbasis, dat betekent natuurlijk riant veel plaats voor de inzittenden. Zeker achterin zal je geen ruimte tekort komen. Want daar begroeten twee captain chairs je bips waarna je kan genieten van het theaterscherm en zowat alle gadgets die ooit uitgevonden werden voor een auto.

BMW i7 xDrive60 2022 info

Zetten we onze chauffeurspet op, dan zien we voorin een exuberant mooi vormgegeven dashboard dat met diamantaccenten en fraaie materialen de toon zet. Geen hyperscreen in deze i7, wel een stijlvol gebogen display die twee schermpjes herbergt en gebruikt maakt van een 5G-verbinding. Onzichtbare ventilatiemonden en verwarmbare panelen moeten het welbehagen in deze i7 naar een hoger niveau brengen.

+600 km range

Op dit moment spreekt BMW over twee varianten van de i7. Zo is er de i7 M70 die in 2023 het stopcontact verlaat met een systeemvermogen van ruim 600 pk en meer dan 1.000 Nm koppel. Met dank aan twee straffe elektromotoren. Dankzij zijn vierwielaandrijving sprint deze eerste "M" van de 7-reeks in amper 4 seconden naar de honderd. Het verbruik zou bij een lichte voet evengoed tussen de 21.2 kWh/100 km en 26.4 kWh/ 100 km vallen.

BMW i7 xDrive60 2022 info

Maar eerst is het de beurt aan de i7 xDrive60. Die koppelt eveneens 2 elektromotoren aan een accu van 101.7 kWh. Systeemvermogen? Een niet magere 544 pk. Volgens BMW moet de i7 xDrive60 in ideale omstandigheden zo'n 625 kilometer ver geraken. Of anders gezegd: een verbruik van zo'n 16 kWh/100 km. Al vertelt BMW er wel in één adem bij dat een normverbruik van 19.7 kWh/ 100 km net wat realistischer is. Snelladen, dat kan dan weer aan 195 kW per uur (DC). Waarmee BMW pretendeert dat je op 10 minuutjes 170 kilometer bijpompt in deze i7. Dit jaar nog hoopt BMW de eerste i7's in Europa te krijgen, prijzen volgen binnenkort.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
this 15:28
afbeelding van this

Los van het design (die grille staat me niet echt aan eigenlijk), vind ik het wel leuk dat BMW het design gelijk houdt tussen de EV's en de niet-EV's.

GLENN 20:18
afbeelding van GLENN

Dit lijkt zelfs in het pikdonker niet op een elegante e38. Deze versie ziet eruit als een chinese kopie van een BMW, dus perfect voor de markten waar dit type wagen nog populair is.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws