Ook SUV’s ontsnappen niet aan elektrificatie bij Audi. De grote SUV-coupé uit Ingolstadt, de Q8, gaat eveneens aan de stekker. Net als de verwante Q7 krijgt de Q8 twee versies: een 55 TFSI e Quattro en een 60 TFSI e Quattro.
Helemaal verrassend is het niet: de Q8 kopieert de plug-inhybride aandrijflijn van de Q7, al komt daar één kleine wijziging bij kijken. De lithium-ionbatterij onder de koffervloer heeft immers een capaciteit van 17,8 kWh. Dat is iets meer dan de Q7 eind 2019 kreeg, waardoor ook die vanaf nu aanspraak maakt op deze geüpdatete en 40 kilogram lichtere batterij.
De verbrandingsmotor in het vooronder van de Q7 is ook hier de 3.0 V6 TFSI van 340 pk en 450 Nm. In combinatie met de elektromotor, die in de achttrapsautomaat is ingewerkt, levert dat twee vermogensversies op voor deze SUV-coupé: 381 pk in de Q8 55 TFSI e Quattro en 462 pk in de Q8 60 TFSI e Quattro.
De 55 TFSI e moet 47 WLTP-kilometer ver geraken op een volle batterij, terwijl Audi een verbruik van 2,6 l/100 km en CO2-uitstoot van 59 g/km belooft. De 60 TFSI e haalt op zijn beurt 45 kilometer uit een volle batterij, en noteert een verbruik van 2,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 62 g/km.
Dat maakt deze Q8 zal daardoor tot spijt van wie het benijdt fiscaal niet helemaal interessant. Wel geven we tot slot nog even de catalogusprijzen mee: 78.600 euro voor de Q8 55 TFSI e Quattro en 91.540 euro voor de Q8 60 TFSI e Quattro.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden