Audi breidt gestaag het gamma van de A3 uit. Eerst kwamen de grootverkopers, dan eentje in trainingspak, toen kreeg hij ook een g-tron CNG-versie en nu kan je ook een plug-in hybride bestellen.
Die plug-in hybride gaat door het leven als "40 TFSI e" maar krijgt niet dezelfde aandrijving als de Volkswagen Golf GTE en de Skoda Octavia RS iV. Geen 245 pk dus voor de Audi-rijders, die moeten het voorlopig met een veel bravere versie doen. Later zou wel nog een krachtigere en sportievere versie volgen. Die zou dan wel eens de naam A3 e-tron Sportback kunnen dragen.
bekend volk
Audi maakt nochtans wel gebruik van een motor uit het VAG-schap. De 150 pk sterke 1.4 TFSI benzinemotor, gekoppeld aan een 109 pk elektromotor ken je al uit de Golf eHybrid. Beide motoren samen zijn goed voor een vermogen van 204 pk en 350 Nm. Audi koppelt de elektromotor aan een 13 kWh groot accupakket dat het onder de achterbank verstopt. De bagageruimte wordt daarmee 100 liter kleiner, in de TFSI e kan je nog 280 liter laden met de achterbank rechtop.
Met dat vermogen en die accucapaciteit haal je een volledig elektrisch rijbereik van 67 kilometer volgens de WLTP-normen. Spreek je beide motoren aan, dan haal je in 7,6 seconden de 100 km/u en bereik je een top van 227 km/u. Elektrisch is de topsnelheid beperkt tot 140 km/u. In iets minder dan vier uur laad je je batterij weer volledig op aan een 230v-laadpunt, met een maximum van 2,9 kW.
E-signatuur
Audi geeft de A3 Sportback TFSI e een licht gewijzigd uiterlijk. Zo is er andere LED-dagrijverlichting die een E moet voorstellen en krijgt hij aangepaste velgen. Geen aangepaste gechromeerde grille dus, zoals bij de vorige A3 e-tron wel het geval was. De Audi A3 Sportback 40 TFSI e zal dit jaar nog bij de dealers terecht komen. De basisprijs bedraagt 37.980 euro.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 20 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden