Na een carrière van zes jaar is de Jaguar F-Type onder het mes gegaan. De manuele bak en V6-motoren blijven achterwege, maar er komt een nieuwe V8 in de plaats.
Het vaakst gebezigde cliché in deze sector, never change a winning team, is ook van toepassing op deze F-Type. Het algemene silhouet van de coupé werd dus behouden. De grootste visuele weggever van de facelift aan de buitenkant zie je aan de voorzijde. Daar ruimen de verticaal georiënteerde koplampen plaats voor nauwere, horizontale exemplaren, die wel nog steeds J-vormige dagrijlichten krijgen. Voorbumper en radiatorrooster werden uiteraard eveneens vernieuwd, net als de motorkap.
Achteraan lijkt alles bij het oude te blijven, maar toch zijn ook de lichtblokken daar opnieuw getekend. De uitlaten geven nog steeds weg wat er onder de motorkap ligt: een enkele centrale uitlaat voor de viercilinder, of dubbele exemplaren aan weerszijden van de achterbumper voor de V8-exemplaren.
Digitaal binnenin
Binnenin bevindt de grootste wijziging zich voor je neus: het instrumentenpaneel is voortaan volledig digitaal, 12,3 duim groot en personaliseerbaar. De verzonken verluchtingsroosters centraal op het dashboard zijn nog steeds van de partij, terwijl her en der in het interieur het opschrift “Jaguar Est. 1935” verschijnt, als verwijzing naar wanneer Jaguar voor het eerst uit de kast kwam.
Onderhuids werden veren, dempers, stabilisatorstangen en stuurbekrachtiging onder handen genomen. Er ging nog wat extra aandacht naar de afstelling van de achterophanging en naar het torque vectoring-systeem. De manuele versnellingsbak is verdwenen: alle motoren worden gecombineerd met de Quickshift-achttrapsautomaat.
Herschikt
Over de motoren gesproken: de 3.0 V6 met 340 en 380 pk is verdwenen. De 2.0 viercilinder van 300 pk blijft wel in het F-Type-aanbod, net als de 5.0 V8 van 575 pk uit de SVR. Die heet alleen niet langer ‘SVR’, maar gaat voortaan als ‘R’ door het leven. Nieuw in het motorgamma is een versie van 450 pk van Jaguars 5.0 V8.
(Voorlopig) geen BMW-motor voor de F-Type dus, maar wel een nieuwe V8 met compressor, die 580 Nm produceert en zijn vermogen naar keuze naar de achterwielen of vier wielen stuurt. 100 km/u haalt hij in 4,6 seconden, de topsnelheid ligt op 285 km/u. Kampioen blijft natuurlijk nog steeds de vierwielaangedreven F-Type R, met 575 pk en 700 Nm, een sprinttijd naar 100 km/u in 3,7 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 300 km/u.
De vernieuwde Jaguar F-Type is vanaf nu te bestellen vanaf 65.100 euro.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 14 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden