Het Franse PSA heeft al een lange gezonde samenwerking met Dangel, een Franse 4x4-specialist. Het opgekochte Opel profiteert nu ook van die samenwerking, want de Combo krijgt een 4x4-systeem onder de kas van Dangel. Voor de pakketjesbezorger die net iets verder moet.
Dangel, een Franse 4x4-specialist, bouwt al sinds de jaren 80 Franse auto's om naar versies met vierwielaandrijving. Met grondlegger Peugeot 504. De laatste jaren was Dangel kind aan huis bij de PSA-groep. Waar het rakkers zoals de Citroën Berlingo, Jumper en Peugeot Partner voorzag van een 4x4-aandrijving. Vandaag komt daar nu ook Opel bij.
Franse berggeit
Opel is tegenwoordig namelijk in handen van PSA, waardoor het de groep wel een goed idee leek om ook de Combo te laten passeren bij Dangel. Logisch, gezien die zijn fundamenten deelt met de Peugeot Partner en Citroën Berlingo. Het resultaat is alvast een Combo met 9 centimeter aan extra grondspeling (optioneel zelfs 11!) waardoor de totale bodemvrijheid stijgt naar 20,5 centimeter. Al is er natuurlijk meer aan de hand.
Zo werden extra beschermplaten voor de motor, versnellingsbak en brandstoftank geïnstalleerd. En vindt er uiteraard een 4x4-conversie plaats. Daarvoor past Opel ook de stuur- en ophangsystemen af-fabriek aan. Een centraal differentieel met visco-koppeling verdeelt in 4WD de kracht over de voor- en achteras. Via een draaiknop kan de Combo ook al zijn kracht naar de voorpootjes sturen (om brandstof te besparen). Via diezelfde knap kan je ook het achterste differentieel blokkeren voor de zwaardere obstakels.
De 4x4-conversie van de Combo wordt uitgevoerd door Dangel tegen de prijs van 6.900 euro (aanbevolen catalogusprijs in België, excl. btw). Niet goedkoop, waardoor de afname in ons Belgenland zonder twijfel beperkt zal zijn.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 3 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden