Het jaar van de kleintjes, dat wordt 2019 zonder twijfel. Met onder andere een nieuwe Peugeot 208, Opel Corsa maar ook... een nagelnieuwe Renault Clio. Die doet het zonder elektrische variant maar krijgt wel een hybrideversie.
Zelfs aan het einde van zijn levensloop bleef de huidige generatie als een malle verkopen in onze streken. Waardoor generatie numéro 5 van de Clio serieus grote schoentjes heeft in te vullen. Renault speelt visueel alvast op veilig... en trekt vooral de kaart van evolutie.
Evolutie
Uiterlijk voelt deze Clio V dan ook zeer vertrouwd aan. Met de globale proporties van de huidige generatie, opgeleukt met details van de nieuwste Renaults. Denk dan aan het "C"-lichtsignatuur en de meer kekke velgen. Qua totale lengte krimpt deze Clio trouwens wat maar dankzij het nieuwe platform onderhuids is er een stuk meer ruimte binnenin. Het beste van beide wereld dus voor een stadswagen.
Over die binnenzijde gesproken; ook daar wil Renault eerder evo- dan revolutioneren. Rechtopstaande tablet op het dashboard, semi-digitale instrumentencluster en een hogere kwaliteit voor de gebruikte materialen. Never change a winning team, zeg maar.
Hybride-Clio
Onderhuids maakt de Clio gebruik van het nieuwe CMF-platform dat samen met Nissan werd ontwikkeld. Dat platform is stijver, lichter en slimmer. Elektrificatie, zoals bij PSA, laat het platform niet toe, waardoor er geen elektrische versie van de Clio zal komen. Gek, zou je denken, want Peugeot komt met een elektrische 208, Opel met een elektrische Corsa en ook DS heeft de DS 3 Crossback E-Tense. Correct. Maar vergeet niet dat Renault ook nog de Zoe in de rangen heeft staan.
Daardoor dus gekende blokjes voorin deze Clio. Er is zelfs plaats voor een 1.5 turbodiesel met 85 pk (1.5 BlueDCi). Daarnaast staat een 1-liter driecilinder turbobenzine (1.0 TCe) met 100 paarden en de 1.3 viercilinder turbobenzine die ook van jetje geeft in pakweg de Mercedes A-Klasse. Dat blok is goed voor 130 pk en 240 Nm. Volgend jaar is het dan tijd aan de hybride. Die combineert een 1.6 atmosferische benzine aan een elektromotor en een accu van 1,2 kWh. Goed voor 150 pk en, hoogstwaarschijnlijk, groene cijfers.
Meer info over het uiterlijk? HIERZO
Meer info over het interieur? HIERZO
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 5 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 20 uur geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 23 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 23 uur geleden