Dochterbedrijf van Volkswagen, MAN, gaat zich ook moeien in de wereld van de elektrische voertuigen. Niet met één of andere sedan, wel met een uit de kluiten gewassen elektrisch busje. Of daardoor ook de cijfers om van achterover te vallen zijn?
We moeten er geen tekeningetje bij maken, busjes zijn groot. Waardoor er dus meer dan ruimte genoeg is om batterijen kwijt te geraken. Een busje vol zou je bijna kunnen zeggen maar daar kan de koerier natuurlijk niet mee lachen. Het maakt alvast dat de batterij-inhoud van deze MAN eTGE misschien op het eerste gezicht wat tegen valt. Want het dochterbedrijf van VW vond plaats om 36 kWh aan batterij kwijt te geraken. Ter vergelijking; er zit meer in de Renault Zoe.
Het resultaat is alvast dat het busje met standaard wielbasis - en optioneel verhoogd dak - maximaal 160 kilometer ver kan geraken met maximaal 1.7 ton achterin. MAN verdedigt die range meteen door te stellen dat 70% van de stedelijke bestelbusjes minder dan 100 kilometer per dag rijden. Een motor van 100 kW (134 pk) stuwt de eTGE naar een top van 90 km/u. Waardoor je de autostrades best links laat liggen.
Initieel gaat MAN haar eTGE aan de man brengen in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Noorwegen. Waardoor we dus fungeren als een soort van proeftuin. Tenslotte kleeft MAN een prijs van 69.500 euro op deze elektrische variant van de TGE.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 4 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden