Schuif opzij Porsche Cayenne Turbo S en Range Rover Sport SVR, want SUV-land heeft een nieuwe koning van de jungle. Die heet Grand Cherokee Trackhawk en pakt uit met 717 paarden onder de kap. Jeep doet een hellcat, zeg maar.
De eigenlijk al van de pot gerukte Jeep Grand Cherokee SRT in één klap tot doetje herleiden, dat doet deze Grand Cherokee Trackhawk. Want de strafste der Jeeps lacht met de 468 pk voorin die SRT. Logisch, als je weet dat zijn kloppend hart een 6.2-liter V8 is met maar liefst 717 pk en 875 Nm.
Jawel, dit is een Dodge Charger Hellcat in Jeep-verpakking.
De cijfers spreken dan ook voor zich, want dankzij de vierwielaandrijving onderin weet de SUV zich in zo'n 3,5 seconden naar de honderd te stuwen. Waarmee hij gerief zoals de Porsche Cayenne Turbo S en Range Rover SVR achter zich laat. Dat er in totaal bijna 2.5 ton in bewegen moet gebracht worden, het is tegenwoordig geen zorg meer in de formules om de wetten van de fysica te omzeilen.
Euhm... braaf?
Visueel niet zo'n uitgesproken karakter als broertjes uit de Hellcat-stal. Het is te zeggen; zo'n Grand Cherokee SRT is al opvallend genoeg natuurlijk. Deze Trackhawk brengt daar wat extra koelsleuven aan toe en vier einddempers achteraan. Op geen enkele visuele manier geeft dit beest echt vrij dat het over meer pk's beschikt dan het gehele leasingpark van je bedrijf samen.
Gelukkig stopten de ingenieurs niet bij het implanteren van het blok. Want ook het onderstel wordt herzien en fors remgerief van Brembo moet voor afremming zorgen. De kracht van het gevaarte sluist zich trouwens door de achttrapsautomaat van ZF die stevig onder handen werd genomen. Achteraan werd tenslotte nog een sper geplaatst om de 30/70 split in sportmodus ten volle te kunnen uitbuiten.
Eind dit jaar te koop in de US of A. Ook in Europa? We staan alvast te bedelen aan het raam van FCA België...
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 21 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden