Zoals verwacht heeft de PSA groep - Citroën, Peugeot, DS - vandaag officieel aangekondigd dat het Opel toevoegt aan haar portfolio. Waardoor het meteen 17 procent van de Europese autoverkoop in handen heeft en stek twee in neemt als grootste autogroep na de Volkswagen Groep.
Alsof het uit de lucht kwam gevallen, het gerucht dat de PSA groep een oogje had op de Opel/Vauxhall van GM. Bijna ridicuul maar daarom niet minder waar. Want vlak voor het autosalon van Genève de deuren opent is de deal rond. Zeg je voortaan Opel of Vauxhall, dan mag je aan Franse bazen denken Een deal van 1.3 miljard die PSA meteen katapulteert als tweede grootste autobouwer in Europa. Enkel Volkswagen doet het nog beter. Al kijkt PSA nu naar een 17 procent van de automarkt in de EU met Citroën, DS, Peugeot, Opel en Vauxhall in handen.
De waarden van Opel behouden
Carlos Tavares, voorzitter van de raad van bestuur van PSA, is alvast blij met de overname: 'We zijn trots om de krachten te mogen bundelen met Opel en zullen er alles aan doen om dit geweldig bedrijf te laten groeien en de ommekeer te versnellen. Daarbij houden we vast en respecteren we de identiteiten van zowel Opel als Vauxhall. We werkten eerder al samen met beide partners om producten te ontwikkelen, waardoor deze overnamen als een natuurlijke extensie van onze samenwerking lijkt.
Naast de overnamen van de merken steken PSA en BNP Paribas ook nog eens de handen in elkaar om alle Europese financiële operaties over te nemen van GM (afbetalingen van klanten etc.) Die joint venture legde daar nog eens 0.9 miljard voor neer. Waardoor GM in totaal plotsklaps 2.2 miljard Euro op haar rekening mag parkeren. Al is de Amerikaanse gigant daardoor wel officieel van de Europese markt verdwenen.
Eerste gezamenlijk product?
Wie denkt dat we nu een jaartje of 6 moeten wachten voor de eerste PSA-opel verschijnt zal verrast zijn; hij is namelijk al een feit. Want hoewel de Opel Crossland X nog onder GM-vlag werd bedacht was dat wel in dezelfde ruimte als PSA. Want de SUV leent onderdelen van Peugeot 3008 en consorten.
PSA hoopt alvast door de nodige synergieën Opel een serieuze boost te geven. Met een operating margin van 2 procent tegen 2020 en maar liefst 6 procent tegen 2026. Dat jaar hoopt PSA ook 1.7 miljard te hebben gehaald door de nauwe samenwerking (kosten drukken, onderdelen lenen, etc). Waardoor de deal zo goed als terugverdiend is. Al alles volgens plan gaat natuurlijk.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 7 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden