Toegegeven, tegenover de McLaren F1 is deze creatie van Gordon Murray een stuk minder sexy. Al is het misschien wel de meest slimme mobiliteitsoplossing ooit gemaakt. Want op nog geen dag tijd steek je de OX in elkaar. Ikea tot het extreme, zeg maar.
Je moet het Gordon Murray geven. Want hoewel de man werkt en gewerkt heeft aan de meest waanzinnige bolides op aarde (McLaren F1, Formule 1-bolides en de nieuwe TVR) is de Brit vooral een ontwerper die uitdagingen niet uit de weg gaat. Zo creëerde hij eerder al innovatieve stadswagentjes onder eigen vlag. Deze Ox is vooral toegespitst op de derde wereld die volop in ontwikkeling is.
De uitdaging was simpel; hoe maak je een voertuig met een vervoercapaciteit van 2 ton zo goedkoop en simpel mogelijk. Een oplossing voor dat vraagstuk vond Murray waarschijnlijk tijdens zijn plaatselijk bezoek aan Ikea, want de Ox wordt simpelweg in platte bouwdozen opgestuurd. Komen die op locatie aan, dan heb je het geinig ogend karretje in 18 uur in elkaar gestoken met drie personen. Een weekendje werk met de familie zeg maar.
Vervoer voor 13 personen
Eenmaal klaar mag je met de Ox 2 ton vervoer... of 13 personen. Krachtbron van dienst is een 2.2-liter diesel met 99 pk en 310 Nm. Genoeg om op locatie te geraken met je spullen. Over vervoeren gesproken, de Ox probeert zoveel mogelijk van zijn onderdelen meerder toepassingen te geven. Zo doe de achterklep meteen ook dienst als een ramp om spullen binnen te rollen in de bak en kunnen de achterste stoelen gebruikt worden als sand ladders om uit zachte ondergronden weg te geraken.
Samen met Global Vehicle Trust (een Brits goed doel dat droomt van voertuigen voor iedereen) hoopt Murray op genoeg interesse om het voertuig in productie te nemen.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 10 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden