Bij Peugeot hebben ze de tweede generatie van de i-Cockpit klaar. i-watte? De lay-out van het dashboard zeg maar. Die tweede generatie houdt vast aan het kleine stuurtje, een minima aan knopjes en voegt daar nog een resem digitale schermpjes aan toe.
Het lijkt wel of Peugeot is allergisch aan 'analoog'. Want nu zowat alle knopjes verdwenen zijn in de huidige modellen gaan ze met de nieuwe generatie i-Cockpit nog een stapje verder. Zo verdwijnen nu ook de - hoog op het dashboard - geplaatste instrumentencluster. Die maakt plaats voor een digitaal schermpje van 12.3-duim (Audi's Virtual Cockpit iemand?) waar een resem aan informatie op kan worden getoond. Informatie die je beter zou moeten kunnen lezen door het platter geworden stuurtje dat het ook met een spaak minder doet tegenwoordig.
Het scherm pal voor je neus krijgt assistentie van een 8-duims exemplaar vlak ernaast op het dashboard. Een aanraakscherm dat je dus vooral zal gebruiken om snel gebruik te maken van de navigatie of de applicaties. Apple CarPlay en Android Auto tekenen uiteraard present. Al hopen we dat Peugeot vast houdt aan haar eigen app-lijst met onder andere Coyote. Handig, op sommige dagen...
Wat een pook
De onderkant van het dashboard krijgt een naar de bestuurder gerichte lay-out met fraai vormgegeven knopjes die wat lijken op de tuimelschakelaars uit een gevechtsvliegtuig. Die knoppen zijn vooral snelkoppeling voor het infotainmentsysteem, om snel naar de navi, radio of telefoonconnectie te gaan.
Op de middenconsole prijkt dan weer een waanzinnig vormgegeven versnellingspook. Nu ja, in het geval dat je een automaat rijdt natuurlijk. Verwacht wordt dat de tweede generatie 3008 als eerste wordt uitgerust met de tweede generatie i-Cockpit.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 50 min geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 1 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 4 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 7 uur geleden