Officieel: Porsche 718 Boxster aan de viercilinder (2016)

porsche-718-boxster-2016_09

De 911 ging een tijdje terug volop aan de drukvoeding, de Boxster volgt nu zijn grote broer. Al ruilt de cabrio ook zijn zescilinders in voor een nieuwe reeks viercilinders. Juist ja, Porsche aan de turbogeladen viercilinder.

Eigenlijk is deze 718 Boxster een facelift, maar de ingrepen zijn zo ingrijpend, dat je misschien wel van een nieuw model kan spreken. Visueel blijven de grote lijnen behouden, de details werden hertekend. Zo kreeg het front meer open gewerkte ventilatiegaten en werden de bi-xenon-koplampen met vierpunts led-dagrijverlichting geïnstalleerd. Achteraan zijn de wijzigingen ingrijpender, want de koffer krijgt een soort van inkeping waarin het Porsche-logo staat. Daarnaast prijken driedimensionale led-achterlichten met een doorzichtige look.

porsche-718-boxster-2016

Binnenin merken we een nieuw stuurwiel op, ronde ventilatiegaten en spreekt Porsche van haar laatste generatie Porsche Communication Management. Verder oogt het geheel nog steeds strak als een, tja, Porsche.

Half werk?

Adieu zescilinder, want voortaan huizen er viercilinders centraal in de Boxster. Inderdaad, meervoud, want afhankelijke van de variant krijg je een ander blok. Geen half werk dus. Instappen doe je met de 2.0 viercilinder boxer met turbo. Dat blok is goed voor 300 pk en 380 Nm. Liever een S-achterop de kofferklep? Dan krijg je van Porsche een 2.5-liter viercilinder boxermotor met turbo. 500cc groter (nu ja, 509 cc groter als we specifiek moeten zijn) en in staat om 350 pk en 420 Nm naar de achterwielen te blazen.

porsche-718-boxster-2016

De Boxster sprint daardoor met manuele zesbak naar de honderd in 5,1 seconden, de S-variant doet dat trucje in 4,6 seconden. Rust je de modellen uit met de PDK-transmissie en Sport Chrono Pakket, dan dalen die cijfers naar respectievelijk 4,7 en 4,2. Topsnelheid staat voor de Boxster S op 285 km/u, de gewone Boxster is in staat om 275 km/u aan te tikken.

Groener?

Waarom Porsche opteert voor onder druk gezette viercilinders hoeft eigenlijk geen uitleg, downsizing en turbo's leveren op papier nu eenmaal groene cijfers op. Neem nu de Boxster, voordien een 2.7 zescilinder boxer met een normverbruik van 7,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 183 g/km, in huidige set-up met 35 pk en 100 Nm sterkere viercilinder tekent hij 6,9 l/100 km en 158 g/km op.

porsche-718-boxster-2016

De S-variant ruilt dan weer zijn 3.4 zescilinder met een normverbruik van 8,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 190 g/km in voor een normverbruik van 7,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 167 g/km. Algemeen gezien dus kleine uitstoot- en verbruikswijzigingen voor zo'n ingrijpende motorwissel. Al mag je niet vergeten dat de nieuwe 718 gewoon stukken sneller is dan zijn voorganger. Of het geluid op éénzelfde niveau staat daarentegen...

Prijzig?

Bij Porsche zijn ze aan het knippen en plakken met haar prijzen, want de Duitsers vonden het tijd dat de cabrio (Boxster) duurder is dan de coupe (Cayman). Die Cayman moet zijn viercilinder-upgrade nog krijgen, waardoor we diens prijs niet echt kunnen bepalen. Wel hebben we de prijzen van de 718 Boxster. 56.144 euro voor de manuele instapversie. De S-variant kost met 68.849 euro een stevige duit meer. Naar goede gewoonte kan je daarnaast ook nog urenlang snuisteren in de optielijsten.

Nu al te bestellen bij je Porsche-dealer, in april wordt 'ie gelanceerd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Wim 11:15
afbeelding van Wim

pak mooier, zowel binnenin als vanbuiten, jammer van de zes wel

User4580 13:06
afbeelding van User4580

Wut? mooier? Hetzelfde!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws