Nadat Amerika, Canada en Australië al jarenlang eisen dat constructeurs een ESP-systeem installeren op de wagens die er verkocht worden, volgt nu ook Europa. het ESP-systeem is officieel verplicht op alle productiewagens en lichte commerciële voertuigen.
Je kent het wel, 'Electronic stability program' (ESP). Het is dat icoontje van de slippende wagen op je dashboard maar doet veel meer knipperen bij onstuimig gedrag. Indien er gevaar dreigt, remt het systeem individuele wielen af en verlaagt het de motorkracht om de wagen op de baan te houden. Klinkt als een pretbederver, maar in 2011 zou het volgens Bosch - een producent van het systeem - ESP zo'n 33.000 ongelukken hebben voorkomen en 1.000 dodelijke slachtoffers in Europa.
Laat bij de les
Dit jaar werden zo'n 84 procent van alle geproduceerde wagens in Europa uitgerust met ESP. Een getal dat waarschijnlijk nog iets zal opgekrikt worden na de nieuwe wet. Die wet spitst zich nu vooral toe op passagiersvoertuigen en lichte commerciële voertuigen tot 3.5 ton. Gaandeweg zal ze zich uitbreiden.
Europa is relatief laat in het verhaal. Sinds 2011 is een ESP-systeem al verplichte kost in Amerika en Canada. Zelfs Israël verplicht het systeem. De komende jaren zal dan weer Japan, Zuid-Korea en Rusland volgen.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 12 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 15 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 18 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 1 dag geleden