In augustus moesten we het nog doen met enkele plaatjes, nu krijgen we alle info over Kia's grootste SUV. Net op tijd voor het autosalon van Parijs.
Dat het Kia's grootste SUV is, wordt meer dan ooit duidelijk. Tegenover de vorige generatie lappen de Zuid-Koreanen maar liefst 8 centimeter extra wielbasis erbij. Daardoor komt het totaal op 2,79 meter te liggen. De 15 millimeter lagere daklijn moet de Sorento dan weer een meer dynamische aanblik geven. Maar niet getreurd, hoewel het dak werd verlaagd belooft Kia meer hoofdruimte voor de inzittenden. De magie van Kia.
Ben jij dat Volkswagen?
Uiterlijk is het eerder een evolutie van het vorige model. Dat is daarom niet slecht, want door wat precies geplaatste lijnen ziet-ie er strakker uit dan ooit. Dat de lichten achteraan dan zo van een Volkswagen lijken geplukt, dat laten we als voer voor complottheorieën. Vooral het interieur zet een serieuze stap voorwaarts. Weg zijn de wat oubollige bedieningselementen en in de plaats krijg je een heerlijk ruim aanvoelend interieur met stevig infotainmentscherm.
Verder vernieuwingen zijn onder meer een Around-View-Monitor die via vier camera's een beeld op het schermpje tovert van bovenaf de wagen (zo lijkt het alleszins). Andere nieuwigheden zijn een Adaptive Smart Cruise Control, Lane Departure Warning System en Blind Spot Detection.
Voor-en achterkap
Voorin kan je drie motoren tegenkomen. Benzinesnuivers kunnen kiezen uit een 2.4-liter GDI met 188 pk en 240 Nm. Al is het nog maar de vraag of die in België beschikbaar wordt. Dieselaars hebben een 2.0 of een 2.2 CRDI ter beschikking. Die leveren respectievelijk 185 pk (400 Nm) en 200 pk (440 Nm). Achterin krijg je dan weer 90 liter meer kwijt in de koffer. 605 liter om exact te zijn. Begin 2015 kan je hem tegenkomen bij de dealers.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden