En nu stoppen we echt: Pagani Zonda Revolucion

Pagan Zonda Revolucion

Die gekke Italianen bij Pagani toch. Sinds 2009 beloven ze al "dat dit echt de laatste Zonda is die we maken". Nu, vier jaar later, zou er dan toch een einde komen aan het verhaal. De 800 pk sterke Zonda Revolucion moet het succesverhaal van de Zonda afsluiten. En nu voor echt.

Wij begonnen Horacio Pagani, oprichter van het merk, al te verdenken dat hij de Zonda stiekem mooier vindt dan de nieuwe Huayra. Hoe verklaar je anders dat het bedrijf wagens blijft bouwen van een model dat eigenlijk al uit productie is? Nu zou er toch een finaal eindwerk komen in de vorm van de Pagani Zonda Revolucion. En wat voor een kunstwerk is het geworden.

800 pk/ 730 Nm

De Revolucion moest het visitekaartje worden van de Zonda. De finale wagen die het veertienjarig bestaan van het model moet samenvatten. Voor de laatste schreeuw puurt de Revolucion 800 pk en 730 Nm uit de atmosferische 6.0 V12 van AMG origine. Door het overvloedig gebruik van carbon en andere lichte materialen legt de Revolucion 1070 kg op de weegschaal. Om het in perspectief te brengen, de snelste Zonda ooit, de Zonda R weegt meer en heeft minder kracht.

Pagan Zonda Revolucion

Brembo levert remmen die recht van een F1-wagen komen. De nieuwe CCMR remschijven zijn zo'n 15% lichter dan de vorige modellen. Ze zijn trouwens ook stijver en werken al vanaf lagere temperaturen (lees: eindelijk remmen die deftig remmen bij koude temperatuur). Verder krijgt de Revolucion een aangepaste body met een hoop spoilers en een Drag Reduction System (DRS) op de achtervleugel. Net zoals op een F1-wagen kan je je vleugeltje neerklappen om hogere snelheden te halen.

Pagan Zonda Revolucion

Het einde van een succesverhaal

De Zonda was al sinds de jaren 90 in ontwikkeling. Pagani werkte samen met F1-coureur Juan Manuel Fangio om de wagen mechanisch in orde te krijgen. Origineel werd de wagen ook "Fangio F1" genaamd. Echter, Na de dood van Fangio in 1995 werd de naam gewijzigd naar Zonda - een luchtstroom boven Argentinië. In 1999 zag de Zonda C12 dan eindelijk het daglicht - of alleszins het spotlicht - op het salon van Genève. De reacties waren overweldigend op de machine met zijn 6.0l V12 van AMG met zo'n 400 pk. Uiteindelijk werden er toch maar vijf van de originele Zondas gebouwd. Twee daarvan werden gebruikt door Pagani zelf (als test- en crashwagen en als showcar). Van de drie anderen is er momenteel nog maar één in gebruik.

Pagani Zonda

Na de Zonda C12 kwam de C12 S in 2002. De AMG-motor werd 7 liter groot en produceerde 540 pk. In datzelfde jaar gingen ze nog een stapje verder met de C12 S 7.2. De motor werd nog wat verder uitgeboord tot - u raadt het al - 7,3 liter en produceerde 547 pk. Eén jaartje ging het dak er af met de Roadster en in 2005 kwam de Zonda F. Deze - net niet 600 pk leverende - Zonda kreeg de "F" benaming als eresaluut naar Juan Manuel Fangio.

Pagani Zonda

Na nog een Roadster versie van de F, kwam in 2009 het - toen genaamde - eindverhaal met de Zonda Cinque. Toch kwamen er ook nog 5 roadsters en een éénmalige Tricolore, waarvan er toch nog drie werden gebouwd. Lewis Hamilton kreeg er trouwens ook nog ééntje in de vorm van de Zonda 760LH, net zoals enkele rijke zakenmannen over heel de wereld.

Pagani Zonda

Sinds het officieel einde van de Zonda, in 2009, zijn er zo'n 206 gebouwd. Tel daar dus nog maar een tiental wagens bij. Deze laatste incarnatie van de Zonda, de Revolucion zal zo'n 2,2 miljoen kosten (zonder btw). En wordt gebouwd in een gelimiteerde oplage van 5 exemplaren. Volgens Pagani...

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Techno Patat 18:27
afbeelding van Techno Patat

De allereerste noemden zelfs niet Zonda, de concept noemde zo. De eerste 5 waren gewoon Pagani C12's. Pas vanaf de S werden het Zonda's!

En van de 5 originele zonda's is er eentje in gebruik door Pagani (Nono genaamd (Italiaans voor Oma), de auto die ge-upgrade is tot en met de 760 (RS/LH/...)! Dat was Zonda Nr 2). nog 1 andere bij een klant die nog volledig standaard staat zoals hij indertijd geleverd is! Dat is de derde auto die ze gebouwd hebben :)!

Daarnaast verkies ik nog steeds een Cinque! Echt verschrikkelijk knappe auto's, roadster of niet maakt me helemaal niet uit! Maar die Revolcione's zijn toch ook wel geschifte dingen!

Ik rijd in Forza Horizon nog wekelijks veel snellere auto's het snot voor de ogen met m'n Zonda R :D! DE beste wagen van het spel in mijn ogen, enkel wat pk's te kort. Want de Veyron's vliegen me om de oren vanaf dat het rechte baan is :'(!

Yvesw 20:03
afbeelding van Yvesw

Ik heb spontaan nog eens je reportage gelezen die je destijds hebt gemaakt voor AF Patat :-) De Cinque is inderdaad de knapste van de groep, zeker als roadster! Niets knapper dan een luchthapper die boven je hoofd zweeft ;-)

Techno Patat 21:19
afbeelding van Techno Patat

Knap is het minder, cool des te meer! Alles aan de Zonda is cool :P! Ik heb spontaan m'n boek nog eens doorbladert :P! Den dag dat ik de lotto win is het de eerste auto die ik ook! Ook al wil dat zeggen dat ik niets anders meer kan kopen :P!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws