Officieel: Porsche GT3 - Alle specs en foto's

Porsche 911 GT3 2013 officieel

Nadat ze destijds de nieuwe 911 voorstelden is het reikhalzend uitkijken naar de veertig varianten van de begeerlijke Porsche. Na de S en 4S is het nu tijd om de GT3-taart aan te snijden.

Morgen staat de gloednieuwe Porsche 911 GT3 te pronken in Genève, maar vandaag al kregen we de hele set foto's en al het cijfermateriaal mee. De Porsche 911 is exact vijftig jaar oud. En wat is er een mooier cadeau dan een nieuwe topvariant van een vernieuwde reeks?

Het belangrijkste blijft zich ook bij deze update achteraan bevinden. Een 3.8 liter zescilinder boxermotor is goed voor 475 pk bij 8.250 rpm. Wie denkt daarmee de Porsche in zijn rooie te duwen, heeft het mis, de GT3 kan je tot 9.000 rpm laten gaan.

Als basis van dit blok dient uiteraard de 3.8 uit de Carrera S. Voor de GT3 werden wel de cilinderkoppen, krukas, kleppen en andere technische componenten aangepast naar GT3-normen. De zescilinder is gekoppeld aan de gekende zeventraps PDK-versnellingsbak. Volgens de geruchten zal die ook enkel met PDK beschikbaar zijn.

De combinatie motor-versnellingsbak zorgt er voor dat de Porsche 911 GT3 in 3,5 seconden naar 100 km/u snelt. De topsnelheid ligt op 315 km/u. Wie een sprintje naar 200 km/u wil trekken, moet twaalf seconden uitrekken.

Naar meer vermogen werd er ook alles aan gedaan om de GT3 lichter te maken en vooral, de bestuurder meer te laten genieten van zijn wagen. De torsiestijfheid is bijvoorbeeld toegenomen met 25 procent terwijl het gewicht 13 procent lager ligt en bijgevolg dus ook beduidend zuiniger zal zijn.

Porsche 911 GT3 2013 officieel

Optisch vallen uiteraard vooral de twintig inchers, extra luchtinlaten en de taartenschep achteraan op. Al is er uiteraard veel meer aangepast dan enkel de eerder vernoemde elementen.

De Porsche 911 GT3 is meteen te bestellen en zal voor net geen 200.000 euro over de toonbank gaan.

Wie geen voldoening haalt uit de GT3 kan dat misschien met de GT3 Cup car. Daarvan worden slechts 2.400 stuks gebouwd, exclusiviteit ten top, en krijgt tien paarden meer onder de kap.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws