50 jaar Volkswagen Golf in vijf vergeten versies

Volkswagen Golf 50 jaar 2024

Feest en taart, want één van de meest iconische auto’s ooit is jarig. De Volkswagen Golf blaast vandaag namelijk 50 kaarsjes uit na inmiddels acht-en-halve generatie op de markt. Reden genoeg dus om even door die generaties te bladeren op zoek naar vijf Golfjes die we bijna vergeten waren.

Vandaag dag op dag 50 jaar geleden zette Volkswagen een meesterzet. Op 29 maart 1974 startte namelijk de productie van de allereerste Golf, een auto die niet alleen zou uitgroeien tot het grootste succesmodel in de geschiedenis van het merk maar ook talloze andere constructeurs zou inspireren om zijn voorbeeld te volgen. Vijf decennia, 37 miljoen exemplaren en acht generaties en een facelift later is de Golf er nog steeds en dat heeft hij grotendeels te danken aan de enorme flexibiliteit van het model… Kijk maar eens naar de talloze, vaak gekke versies die de Golf doorheen zijn geschiedenis gekend heeft.

Volkswagen Golf CitySTROMer

Volkswagen Golf 50 jaar 2024

Wie had in 1976 bijvoorbeeld kunnen voorspellen dat auto’s een halve eeuw later massaal aan de stekker moesten gaan? Juist: Volkswagen. Zij ontwikkelden toen hun eerste Elektro-Golf als experiment, en die groeide in 1981 uit tot de Golf CitySTROMer. De Duitsers bouwden er een 25-tal stuks van die vooral werden gebruikt in tests, maar van de CitySTROMer II — op basis van de tweede generatie Golf — werden er effectief een aantal van de 70 gebouwde exemplaren verkocht aan particuliere klanten. De CitySTROMer III deed daar nog een schepje bovenop met een oplage van 120 stuks en een rijbereik van 90 kilometer, maar het mocht niet baten. Volkswagen stopte nadien met elektrische Golfjes tot de komst van de e-Golf in 2013.

Volkswagen Golf Country

Volkswagen Golf 50 jaar 2024

Helemaal aan de andere kant van het Golf-spectrum vinden we dan weer de Golf Country, een heuse offroadversie op basis van de tweede generatie. Meer specifiek vertrok die van een vijfdeurs Golf Syncro die dus af-fabriek al voorzien was van Volkswagens vroege vierwielaandrijving. De donorwagen werd nadien naar het Oostenrijkse Magna-Steyr gestuurd om er op een specifiek chassis gezet te worden, wat hem niet alleen de volle 11 centimeter hoger op zijn pootjes plaatste maar de wielbasis ook vergrootte. Voeg daar extra bodembescherming, flinke terreinbanden en natuurlijk een reservewiel op de kont aan toe en je krijgt een wel heel gewild Golfje… Vooral met een oplage van slechts 7.735 stuks.

Volkswagen Golf VR6

Volkswagen Golf 50 jaar 2024

De Golf GTI kent natuurlijk iedereen, maar wat als die GTI plots niet meer genoeg blijkt te zijn? Dat is precies wat er gebeurde bij de lancering van de derde generatie van de Golf, want diens GTI-versie was zwaarder en daardoor ronduit minder plezant dan voorheen. Om zijn sportieve fans toch nog op hun wenken te bedienen, monteerde Volkswagen dan maar voor het eerst een zescilindermotor in zijn Golfje. Het 2.8-liter VR6-blok paste in de beperkte motorruimte omdat het dankzij zijn ingenieuze bouw één van de compactste zescilinders op de markt was, maar desondanks pompte het 174 pk naar de voorwieltjes. Later volgde er zelfs nog een verder uitgeboorde versie met 190 pk en de Syncro-vierwielaandrijving van hierboven.

Volkswagen Golf GTI Cabrio

Volkswagen Golf 50 jaar 2024

Nu goed, dat betekent niet dat er over de GTI zelf niks te vertellen valt. Vooral sinds zijn vijfde generatie zette Volkswagen de iconische hothatch terug op punt en daardoor zag het tijdens de ontwikkeling van de Golf VI de mogelijkheid om te experimenteren met dat recept. Zo maakten we in 2011 kennis met de eerste Golf GTI Cabrio, die de 210 pk sterke 2.0-litermotor combineerde met een vouwdak. Fun verzekerd dus in de zomer, maar niet voor lang: van de zevende en achtste generaties Golf bouwde Volkswagen geen cabrioversie meer, en dus ook geen GTI Cabrio.

Volkswagen CrossGolf

Volkswagen Golf 50 jaar 2024

Nog zo’n kind van zijn tijd is de Golf Plus, al is er wel één variant van die MPV-afgeleide die ronduit visionair was. In 2006 bracht Volkswagen namelijk de CrossGolf op de markt en dat was geen crossoverversie van de Golf, maar wel van die Golf Plus. Zo kreeg de eenvolumer stoere stootranden rond zijn bumpers, specifieke velgen en een set rails op zijn dak maar zoals het een échte crossover betaamt, was er geen greintje vierwielaandrijving in het gamma te bespeuren. Ver voor op zijn tijd dus, al betekent zijn MPV-vorm natuurlijk meteen ook dat niemand zo’n ding vandaag nog aanlokkelijk vindt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws