Underdog of the Year: vijf steengoede auto’s die nét geen ‘Auto van het Jaar’ werden

Alpine A110 COTY 2019

Elk jaar komt een jury van onafhankelijke auto-experts samen voor een belangrijke opdracht: het kiezen van de beste auto van het moment… En af en toe missen ze eens iets. Hier vind je vijf iconisch goede auto’s die jammerlijk op de tweede plaats eindigden in hun ‘European Car of the Year’-verkiezingen.

Op het voorbije Autosalon van Brussel — dat wel eens de laatste editie ooit geweest kan zijn, maar dat is een ander verhaal — werd de 'Europese Auto van het Jaar' verkozen, en dat werd de Jeep Avenger... Maar weet jij nog welke auto er op de tweede plaats stond? Inderdaad: die ene auto die met de ECOTY-titel gaat lopen mag een jaar lang in de spotlight flaneren, maar de overige finalisten belanden in de vergetelheid. Aan ons om daar iets aan te doen: hier vind je vijf memorabele auto's die op de tweede plaats strandden tijdens hun 'European Car of the Year'-verkiezingen, maar eigenlijk véél beter verdienden...

BMW 3 Reeks (1976)

BMW 3 Reeks E21 Auto van het Jaar 1976

Geloof het of niet, maar de stamboom van de BMW 3 Reeks gaat alweer terug tot 1975. Toen werd namelijk het model met interne code E21 voorgesteld, en dat was de eerste auto die de Dreier-naam mocht dragen. Een jaar nadien verscheen de auto tussen de finalisten van de Europese Auto van het Jaar-verkiezing, alleen maar om er op de tweede plaats te stranden. Hij werd er voorgegaan door de Simca 1307, een auto met de looks van een punt kaas en straten oude motoren... En raad eens hoever Simca intussen staat na zeven generaties van de BMW 3 Reeks? Juist: het merk bestaat niet meer.


Peugeot 205 (1984)

Peugeot 205 Auto van het Jaar 1984

De Peugeot 205 is zowat de auto die het merk van de verdoemenis redde, maar dat is niet de enige reden waarom hij een plekje in de geschiedenisboeken verdient. Zo was het ook met voorsprong de bestverkochte Peugeot tot de 206 zijn record nog kwam verbeteren, was hij opmerkelijk betrouwbaar en mogen de sportieve GTI- en Rallye-versies tussen de beste hothatches ooit staan. Toch was de 205 slechts goed voor een tweede plaats tijdens de European Car of the Year-verkiezing van 1984, waar hij ingehaald werd door de Fiat Uno... En waarschijnlijk heb je aan die auto al sinds 1984 niet meer gedacht.


Fiat Multipla (2000)

Fiat Multipla Auto van het Jaar 2000

Een Fiat die waarschijnlijk wel al eens door je gedachten gepasseerd is sinds zijn lancering, is de Multipla. Zo werd — en wordt — hij door velen bekritiseerd omwille van zijn bedenkelijke looks, maar vast staat dat de Multipla uitpakte een geniaal ruimteconcept waardoor er plots zes man en hun bagage op de voetafdruk van een hatchback pasten. De Multipla had echter geen geluk, want in 2000 deed ook de Toyota Yaris voor het eerst mee met de Auto van het Jaar-verkiezing en dat compact stuk Japanse techniek was zo betaalbaar en onverwoestbaar dat de jury er niet meer naast kon kijken... Zelfs niet voor iets zo opvallend als de Fiat Multipla, die dan maar tweede werd.


Alpine A110 (2019)

Alpine A110 COTY 2019

Ook de Alpine A110 ontbrak het aan geluk, en nog geen klein beetje. In 2019 verscheen hij namelijk in de finalisten van de ECOTY-verkiezing, maar daar kwam hij oog in oog te staan met de Jaguar I-Pace. Dat moet zowat de meest revolutionaire Jag’ sinds de XK220 geweest zijn dus we noemen de I-Pace geen onterechte winnaar, maar het scheelde historisch weinig of de Alpine had gewonnen. De I-Pace en de A110 stonden namelijk gelijk met een score van allebei precies 250 punten, maar de Jaguar won uiteindelijk omdat meer juryleden hem als nummer één hadden gekozen. Daardoor greep de Alpine net naast de titel, en werd het meteen ook de laatste keer dat zo’n pure sportwagen tussen de finalisten kon staan.


Tesla Model 3 (2020)

Tesla Model 3 Auto van het Jaar 2020

De winst van de Jaguar I-Pace moet niet alleen bij Alpine zijn sporen hebben nagelaten, maar ook bij Tesla. Zij waren in 2020 namelijk eindelijk klaar om hun Model 3 naar Europa te importeren en aangezien dat stiekem een veel betere EV was dan de I-Pace, leek de winst binnen handbereik. Toen kwam Peugeot echter op de proppen met een nieuwe 208 én voegden ze voor het eerst een elektrische variant in de vorm van de e-208 toe, en die bleek nog eens lekker betaalbaar ook… En zo eindigde één van de meest invloedrijke EV’s ooit op de tweede plaats.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws