Redt Nissan Fisker uit de brand?

Fisker nissan

Het gaat niet goed met Fisker. Het merk van Deens designer Henrik Fisker had hoge verwachtingen van elektrische SUV Ocean, maar die worden niet helemaal ingevuld. Fisker flirt volgens analisten met het faillissement, maar het Japanse Nissan kan wel eens de redder in nood worden!

10.000, dat is momenteel hoeveel exemplaren van de Fisker Ocean in Oostenrijk sinds lancering werden gebouwd door Magna Steyr. Erger nog, amper de helft daarvan zijn überhaupt verkocht. Of anders gezegd, de Ocean zit behoorlijk onder zijn verwachtingen. Zo ver, dat Fisker stilaan in moeilijkheden komt. 15% van het personeel mocht al de biezen pakken en de kans is reëel dat het merk het einde van het jaar niet zal halen. Of ze moesten gered worden uiteraard...

Nissan?

Het is al langer een publiek geheim dat Fisker gesprekken voert met grotere constructeurs om een veilige thuishaven te vinden. Die haven zou wel eens gevonden kunnen worden bij Nissan. Hoewel beide bedrijven geen commentaar bieden, zou er deze maand nog een deal uit de bus komen. Ingewijden laten namelijk weten dat het contract in principe klaar ligt en dat beide partijen er enkel nog hun krabbel moeten onder zetten.

Fisker nissan

Gaan beide bedrijven met elkaar in zee, dan zou Nissan een gigantische kapitaalinjectie doorvoeren bij Fikser. In ruil kan het Japanse merk dan wel eens gebruik gaan maken van het platform dat Fisker ontwikkelde voor elektrische pick-up Alaska. Met de deal zou Nissan daarenboven duidelijk maken dat de relatie tussen het Japanse merk en Renault meer vrijheden biedt dan vroeger.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Trashlafanboy 12:53
afbeelding van Trashlafanboy

Beste,

Er staan aantal fouten in uw artikel. Fisker heeft dit jaar al 350% meer verkocht dan vorig jaar. Die 15% ontslagen, zijn enkel omdat ze het on spot delivery model hebben gestopt en met onafhankelijke dealers verder zijn gegaan. Alle FOE's & Extremes zijn nu geproduceerd. De volgende batch is Ultra & Sport series. De planning is 20-22K Oceans dit jaar te produceren, maar kan eenvoudig geupscaled worden als de markt daarvoor vraagt. Enkel in Amerika en Canada zijn reeds 7600 Oceans geleverd en meesten zijn ook verkocht ondertussen. In Europa zijn nog geen officiële cijfers bekend, maar zal rond de 3-4000 bedragen. Een aantal kopers zijn overgestapt van Tesla naar Fisker en zijn zeer tevreden. Heb stellig de indruk dat veel Car-Zines redelijk bevooroordeeld & kritisch zijn tov Fisker, terwijl de auto in wezen een mooi voorbeeld is van hoe een EV een meerwaarde kan zijn tov een ICE.
De synergie met Nissan is voor beiden bedrijven een meerwaarde en we gaan in de nabije toekomst nog meer van deze joint ventures zien omdat de Chinese EV invasie reëel en ronduit gevaarlijk is voor het voort bestaan van de Westerse industrie en welvaart. Het wordt dringend tijd dat de EU eens wakker schiet en net als in Amerika hoge import taxen heft op alles wat uit China komt op vier wielen.

Francis De Meulder 15:45
afbeelding van Francis De Meulder

Samenwerking zou top zijn voor beiden.

Bruno Daniels 20:57
afbeelding van Bruno Daniels

Het heffen van hogere import taxen op chinese wagens gaat zeker geen voordeel zijn om de verkoop van electrische voertuigen te stimuleren, volgens mij hebben de westerse autofabrikanten hun wagens te hoog geprijsd in het begin, om een voorbeeld te geven VW iD3 verkoop vanaf 45000€ ?? Dit zijn absurde prijzen voor een kleine auto die de meerderheid van mensen sowieso niet kan betalen!
Maar nu plotseling na chinese inval lukt hun dat wel toch vreemd, als Fisker een auto kan bouwen zoals de Ocean sport die een stuk ruimer is dan een ID3 en voor minder geld op de markt brengt denk ik dat het niet aan de chinezen ligt maar aan onze eigen markt!!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws