BMW M gelooft niet in kleinere verbrandingsmotoren, aldus topman

BMW XM V8 2023

Het lijkt bijna onvermijdelijk: met meer elektrificatie gaat minder verbranding gepaard. Als we de baas van BMW’s M-afdeling mogen geloven, betekent dat echter niet dat die verbranding minder plezant hoeft te zijn. Zo verzekert de beste man ons dat BMW M nooit ofte nimmer auto’s met vier- of driecilindermotoren zal bouwen.

Geloof het of niet, maar met de M2 onthulde BMW M een dik jaar geleden zijn allerlaatste model zonder elektromotor. Ook op de Motorsport-afdeling beginnen ze dus aan de elektrische transitie en die neemt in eerste instantie de vorm aan van een gamma aan potente plug-inhybrides. Betekent dat dan dat die hun elektromotoren kunnen gaan combineren met kleinere verbrandingsmotoren? Welnee, of toch niet als het van de CEO van de M-afdeling afhangt.

Tussenstap overslaan

In een interview met het Australische CarExpert heeft die Frank van Meel namelijk laten vallen dat het “niet juist” zou zijn om kleinere motoren in het vooronder van volwaardige M-auto’s te planten. Zo zijn er wel al M Performance-modellen met vierpitters zoals de M135i maar in de échte M’s, zoals de M2, M3 of M5, hoef je geen drie- of viercilinderblokken te verwachten. Daarmee onderscheiden de Beiers zich van hun concurrenten bij Mercedes-AMG, waar er wel een viercilinder in bijvoorbeeld de nieuwe plug-inhybride C 63 S E Performance gemonteerd werd. In de plaats daarvan mag je bijvoorbeeld voorin de op til staande BMW M5 met stekker nog steeds een grote verbrandingsmotor verwachten… Of toch voorlopig.

BMW M5 Touring Teaser 2023

De topman wil daarmee namelijk niet zeggen dat er voor altijd zo’n blokken in de M-modellen zullen liggen, wel integendeel. Zo weten we al langer dan vandaag dat BMW werkt aan een eerste zuiver elektrische sportwagen en ook de opvolger van de nieuwe M2 zal een EV gaan worden. BMW M slaat met andere woorden het tussenstapje van de kleinere, geëlektrificeerde benzinemotoren over. In de plaats daarvan wagen ze meteen de sprong naar volledig elektrische modellen zodra hun zes- en achtcilinders irrelevant geworden zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws