De Zweedse constructeur Volvo wil de komende jaren in Europa een gigafabriek bouwen voor batterijen van elektrische auto’s. Een locatie in Gent is een van de mogelijkheden die op tafel liggen. Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) is op dit moment in Göteborg om de Gentse zaak te bepleiten.
Voor de zomer gaf de Zweedse constructeur Volvo een nieuwe inkijk in zijn elektrische plannen. De autobouwer startte samen met de Zweedse batterijproducent Northvolt een joint venture om de toekomstige productie van batterijen voor elektrische auto’s naar zich toe te trekken en op die manier minder afhankelijk te zijn van externe leveranciers.
Gigafactory in 2026
Een van de pijlers van die joint venture is een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingscentrum, dat volgend jaar in thuisbasis Zweden moet opengaan. Een andere pijler is de bouw van een zogenaamde ‘gigafactory’, een productieplaats voor batterijen van elektrische auto’s. Die fabriek moet tegen 2026 openen. In juni wou Volvo echter nog niet verklappen waar die gigafactory zou komen.
Nu blijkt de Volvo-site in Gent een van de resterende kandidaten. Aanvankelijk waren er meer dan vijftig locaties in de running, nu hebben de Zweden nog maar vier kandidaten overgehouden om uit te kiezen, zo weet de krant De Tijd. Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) is op dit moment op bezoek in Göteborg bij de Volvo-directie, onder wie onze landgenoot Geert Bruyneel.
Groene energie en geschoold personeel
Dat Gent op dit moment met de C40 en XC40 Recharge al twee elektrische modellen produceert, pleit in het voordeel. Maar voor Volvo is het eveneens belangrijk dat er voldoende groene energie beschikbaar moet zijn tegen een aanvaardbare prijs. De Gentse fabriek wil tegen 2025 klimaatneutraal zijn, Volvo zelf tegen 2040. Ook voldoende geschoold personeel is een belangrijke vereiste, zegt Bruyneel aan De Tijd.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden