Ford stapt af van One Ford-strategie

ford-mondeo-hybrid-rijtest-4

Eén model doet de hele wereld applaudiseren, was lange tijd de leuze van Ford. Eenheidsworst voor iedereen, lazen wij daarin. Maar die tijd is nu voorbij.

Voor Ford was het handig om voor elk segment één model te voorzien voor de hele wereld. Zo was de Amerikaanse Fusion helemaal onze Mondeo en werd de Ecosport met of zonder band op de achterklep vanuit Zuid-Amerika naar Europa getransporteerd.

Maar volgens hoofddesigner Moray Callum is die tijd voorbij. De One Ford-strategie kwam er na de wereldwijde economische crisis en zorgde voor een beperking in de uitgaven van Ford. Ford wilde wereldauto's gaan verkopen, onafhankelijk van het feit of een model het beter deed in een bepaald land.

Dat dat niet altijd goed uitdraaide, zagen we aan de eerdergenoemde Fusion, die er heel lang over deed om ook als Mondeo in de catalogi te komen, en aan de Ecosport, die het vooral in Zuid-Amerika goed doet maar bij ons amper verkocht wordt. Maar ook de Mustang werd naar Europa gebracht, terwijl de Fiesta in de USA werd geïntroduceerd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Adriaan 11:48
afbeelding van Adriaan

In mijn ogen blijft de focus het toonbeeld van het falen van hun one ford strategie. Ik heb thuis in de garage de eerste generatie staan, leuk sturende auto, typisch europees afgesteld, ik heb dan de tweede generatie focus gehad als firma wagen, ook weer van hetzelfde, niets op aantemerken voor de europese markt (waarschijnlijk ongeschikt voor een amerikaan of chinees, maar daar woon ik toch niet) en nu heeft een maat van mij de laatste generatie van de focus (pre facelift) en wat een verschil, een flauw afkooksel van wat het ooit was, zithouding die je nooit echt optimaal krijgt, rijligging die belabberd is, het dashboard is een samenraapsel van verschillende stijlen, en liefst zo druk mogelijk. Het is allemaal niet van die orde dat het een schande is, maar niets blinkt uit, niets is echt slecht. Totaal emotie loos (op het schreeuwerige dashboard na dan).
Ik hoop dat dit bericht dan ook meer is dan enkel wat marketing gebrabbel, en dat we weer echte europese fords krijgen (zoals de fiesta...)

Glenn 14:00
afbeelding van Glenn

Wat betreft de 3de generatie kan ik met alles akkoord gaan behalve wegligging. Vergeleken met de oude generaties is deze misschien minder scherp, maar steekt mijns inziens nog altijd met kop en schouders boven de concurrentie uit. Qua stuurgevoel en koetswerkcontrole kunnen zelfs zgn premium merken iets leren van ford.
Voor het overige is het inderdaad een slecht afgewerkte, oncomfortabele rammelbak.

Adriaan 10:28
afbeelding van Adriaan

De baanligging is niet alleen minder scherp, ook heel wat minder voorspelbaar op de limiet, en echt slecht kan je het niet noemen, maar als je kijkt vanwaar ze komen, en dan ziet wat het nu is :s
De eerste focus, was geweten als een van de beste bochtenpakkers van zijn tijd, de tweede generatie heeft zo goed als het zelfde chassis, met prachtig resultaat, derde generatie? Bwa we smijten een goed platform door het raam en gebruiken dat van een monovolume, geen wonder dat het dan niet meer hetzelfde is...

Evo X 17:25
afbeelding van Evo X

Zolang 't vliegwiel spontaan geen eigen leven gaat leiden,

Sander Vranckx 07:50
afbeelding van Sander Vranckx

met de Focus heeft de wereldstrategie niet goed gewerkt, met de Mondeo echter wel. De Mondeo is van Europa tot Amerika tot Australie een knappe en goedgesmaakte auto. Maar er zijn idd meer missers dan toppers bij de wereldauto's.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws