Eén model doet de hele wereld applaudiseren, was lange tijd de leuze van Ford. Eenheidsworst voor iedereen, lazen wij daarin. Maar die tijd is nu voorbij.
Voor Ford was het handig om voor elk segment één model te voorzien voor de hele wereld. Zo was de Amerikaanse Fusion helemaal onze Mondeo en werd de Ecosport met of zonder band op de achterklep vanuit Zuid-Amerika naar Europa getransporteerd.
Maar volgens hoofddesigner Moray Callum is die tijd voorbij. De One Ford-strategie kwam er na de wereldwijde economische crisis en zorgde voor een beperking in de uitgaven van Ford. Ford wilde wereldauto's gaan verkopen, onafhankelijk van het feit of een model het beter deed in een bepaald land.
Dat dat niet altijd goed uitdraaide, zagen we aan de eerdergenoemde Fusion, die er heel lang over deed om ook als Mondeo in de catalogi te komen, en aan de Ecosport, die het vooral in Zuid-Amerika goed doet maar bij ons amper verkocht wordt. Maar ook de Mustang werd naar Europa gebracht, terwijl de Fiesta in de USA werd geïntroduceerd.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 3 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden