Gemiddeld kan je stellen dat een automodel zo'n 7 jaar moet meegaan voor er een nieuwe generatie komt. Volkswagen heeft plannen om dat getal terug te dringen naar vijf jaar. Kwestie van klanten constant met nieuwe dingen te kunnen bombarderen.
Vervloek Apple al maar, want sinds de komst van de iPhone is er een totaal nieuw businessmodel gegroeid. Eéntje die stelt dat je elk jaar moet vernieuwen om duiten uit de zakken van je klanten te halen. Het effect van die strategie is dat we ook bij andere zaken vinden dat het sneller moet gaan. Een denkpiste waar Volkswagen nu op gaat inspelen.
In een gesprek met Auto Express gaf Joerg Sommer (Marketing en strategie voor VW Amerika) te kennen dat er plannen zijn om de levenscyclus van modellen te verkorten van zeven naar vijf jaar. Na de eerste drie jaar komt er dan een facelift waarna het model het nog twee jaartjes moet uitzingen. Dat andere merken van de Volkswagen Groep - Denk dan aan Audi, Skoda en Seat - dezelfde strategie gaan volgen is niet geweten. Al delen al die merken extreem veel spullen met elkaar dus is het niet ondenkbaar dat ze ook moeten volgen.
Gaan we een toekomst tegemoet waarin, net zoals bij smartphones, elk jaar een nieuwe generatie van een model zal uitkomen? Wie zal het zeggen...
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 15 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 18 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 21 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 1 dag geleden