UPDATE: DIT IS EEN 1 APRIL-ARTIKEL.
De EU heeft een belangrijke knoop doorgehakt in verband met het toenemende aantal microcars in onze straten. Die compacte vierwielers moeten mobiliteit betaalbaar houden, maar missen daardoor vaak cruciale veiligheidsuitrusting. Daarom moeten hun inzittenden voortaan te allen tijde een helm dragen.
Je hebt het vast ook al gemerkt: er komen hoe langer hoe meer microcars op de markt. Zo heeft Citroën al een aantal jaar de Ami in zijn gamma, bouwde Opel op diezelfde basis de Rocks Electric en kwam Fiat op zijn beurt met de schattige Topolino opdagen. Daarnaast zijn ook de Microlino, de Silence S04 en de XEV Yoyo inmiddels bij ons verkrijgbaar en allemaal hebben ze één ding gemeen: hun basisversies worden dankzij hun lage topsnelheid en compacte buitenmaten wettelijk niet gezien als auto’s. De keerzijde is echter dat ze daardoor niet hetzelfde niveau van veiligheid halen, en daar is de Europese Unie niet mee opgezet.
Met onmiddellijke ingang
Daarom heeft de Europese Raad vandaag een wet gestemd die een opmerkelijke beperking oplegt voor de inzittenden van dergelijke gemotoriseerde vierwielers. Die moeten voortaan namelijk te allen tijde een helm dragen die voldoet aan dezelfde normen als die voor motorrijders. De logica is dan ook simpel, aldus het Europese Ministerie voor Micromobiliteit: “aangezien dergelijke brommobielen officieel gezien in dezelfde categorie vallen als quads, moeten ook dezelfde regels gelden”. Ondanks hun lage topsnelheid moet er dus toch aan de veiligheid gedacht worden want, verklaart het Ministerie, “je hebt geen controle over de snelheid waarmee iemand anders jou aanrijdt”.
De nieuwe regel wordt toegevoegd aan de GSR-wetgeving voor auto’s, die in juli van dit jaar in voege treedt. Zo lang wacht de EU echter niet om de specifieke helmverplichting voor microcars op te leggen. Middels een spoedprocedure geldt de regel al vanaf vandaag — je weet wel — 1 april. Vergeet dus zeker je helm niet indien je vandaag in een microcar moet zijn...
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 16 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 20 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 22 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 1 dag geleden