Schuifdeuren, zelfmoordeuren, lambodeuren... niets tipt aan 'de deur' van de Mohs Ostentatienne Opera Sedan uit 1967. Die had namelijk een ingang langs de achterkant van de wagen. 'Even langs de achterdeur', zoals ze zeggen.
Eind jaren 60 had niet enkel Martin Luther King een droom. Bruce Mohs, een Amerikaan uit Wisconsin en eigenaar van een vliegtuigservicebedrijf, droomde van een wagen die de wereld zou veranderen. Niet op het vlak van rijgedrag, wel op het vlak van veiligheid en instap. De - nogal kitscherig genaamde - Ostentatienne Opera Sedan was het resultaat. Een mastodont van een wagen rollend op met stikstof gevulde banden die zo in de vloot kon opgenomen worden van The Beetles.
Extravagant
Je kon dan ook niet naast het design kijken. Letterlijk, want met een gewicht van 2.600 kilogram en een lengte van 6,2 meter doet 'ie de moderne Rolls-Royce Wraith aanvoelen als een kleintje. Daarnaast pronkt de Ostentatienne Opera Sedan met een overvloed aan bling bling, gouden accenten en een grille waar Audi en Bentley enkel maar van kunnen dromen. Binnenin was het dan weer ruimte troef en was alles aanpasbaar aan de wensen van de klant. Oosters tapijt aan je voeten, walnoothout op het dashboard en een verstopte koelkast... alles kon.
Het ultieme designstuk was echter de deur. Juist ja, geen meervoud. Instappen deed je namelijk via een gigantisch openzwaaiend luik achteraan. Waardoor je meer dan ooit het gevoel had een privejet voor de openbare weg in te stappen. Het voordeel hiervan was dat de flanken konden versterkt worden met stalen buizen om inzittenden te beschermen tijdens een crash. De impactzone stond evenwel nog in zijn kinderschoenen in de automobiele sector.
Z'n tijd vooruit
Bruce Mohs stelde een exclusieve productie voorop van zo'n 3 à 4 exemplaren per jaar. Echter werden er nooit meer gebouwd dan het originele prototype. Niemand was blijkbaar klaar voor z'n landsloep met 250 pk sterke V8. Straf, gezien de vraagprijs van 19.600 dollar (pakweg 120.000 euro anno 2015). Want geef nu toe, zet dit naast een Rolls-Royce van die tijd en de Brit verbleekt naast de supersize Amerikaan.
Recente reacties
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 10 min geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij....
Door this 1 uur geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Een oldtimer rijdend houden is sowieso al duur. Die auto's moeten minimaal 30 jaar oud zijn, daar...
Door this 3 uur geleden
Test: Ford E-Transit - houdt een elektrische bestelwagen steek? (2024)
Dat ze er laar snel een camperversie van maken. Een die ook als thuisbatterij ka' functioneren....
Door JL 18 uur geleden