Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt

Oldtimer vrijstelling LEZ Antwerpen Gent 2024

Juich, oldtimerrijder, want je mag weer gratis binnen in de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent. De Vlaamse steden voorzien eindelijk een concrete uitzondering, net zoals Brussel dus… Al zou België België niet zijn indien er toch geen verschil was, en dat verschil kan je duur komen te staan.

Na veel heen-en-weer hakte de Vlaamse Regering vorige maand een belangrijke knoop door voor bezitters van oldtimers. Waar zij voorheen namelijk nog moesten sukkelen met dure dagpassen of gewoon ronduit geen toelating kregen tot de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent, kwam er eindelijk een eenduidige vrijstelling voor beide steden. Die bepaalde dat auto’s van minstens 30 jaar oud die ingeschreven zijn als oldtimer de LEZ opnieuw gratis mochten betreden, en dat met ingang van 17 mei… Maar lees toch maar even verder voor je richting stad rijdt.

Registreren verplicht

Oldtimers worden namelijk niet automatisch vrijgesteld door het systeem bij het betreden van de lage-emissiezones van Antwerpen of Gent, zoals dat in Brussel bijvoorbeeld wel gebeurt. In de plaats daarvan moeten eigenaars hun auto op voorhand of ten laatste de dag nadat die er binnen reed registreren om in aanmerking te komen voor de vrijstelling. Doen ze dat niet, dan worden ze met andere woorden alsnog beboet zoals elke andere auto die de LEZ betreedt zonder aan de toelatingsvoorwaarden te voldoen. Gelukkig hoef je de vrijstelling maar één keer aan te vragen en is ze meteen ook geldig voor alle lage-emissiezones in Vlaanderen.

Oldtimer vrijstelling LEZ Antwerpen Gent 2024

Dat registreren zal gebeuren via een online tool, maar die tool wordt pas op 29 mei gepubliceerd. Tot dan kan je de vrijstelling aanvragen voor naar de mobiliteitsdienst van Antwerpen te mailen of het contactformulier van stad Gent in te vullen. Alle aanvragen die daar binnenkomen moeten voorlopig manueel afgehandeld worden, waardoor de wachttijd kan oplopen… Dus de kans is niet onbestaande dat je hoe dan ook pas vanaf 29 mei de LEZ binnen mag.

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Jos D. 17:08
afbeelding van Jos D.

Er is geen enkele reden om oldtimers weeral te bevoordelen tov gewone wagens.
Hobbies kunnen nu eenmaal duur zijn.

this 10:37
afbeelding van this

Een oldtimer rijdend houden is sowieso al duur. Die auto's moeten minimaal 30 jaar oud zijn, daar kan je niet lang mee rijden zonder dat er weer onderhoud nodig is.

Jos D. 14:21
afbeelding van Jos D.

En dat is dan een reden om voordelen te krijgen ?
Straks vragen bezitters van een Ferrari ook nog voordelen omdat het onderhoud ervan duur is :-)
Wat mij betreft mogen ze die LEZ zones afschaffen hoor. Pure geldklopperij.

this 08:37
afbeelding van this

Omdat in de eerste plaats de LEZ dient om de lokale luchtvervuiling te verlagen. Die komt er vooral door de oudere vervuilende auto's die nog geen roetfilter hebben enzo.
De groep met oldtimers zijn een heel kleine groep, deze kan je gerust als uitzondering behandelen. Hoe sneller iedereen naar hogere euronormen en zelfs EV's overschakelt, hoe minder nood er gaat zijn aan de LEZ. En kan het zelfs volledig afgeschaft worden.
En ja ik ben me bewust van de cruise schepen en dergelijke in Antwerpen, dat stuk is best hypocriet.

Adriaan 14:26
afbeelding van Adriaan

Elke winter wanneer het eens koud is en de wind uit het oosten komt roepen we ook met ze'n allen dat de luchtkwaliteit zo slecht is en dat we smog alarm hebben met de bijbehorende 90/uur zever (gelukkig is dat al even geleden). Wat we dan vlotjes negeren is dat duitsland en polen nog vollop steunen op steenkool en bruinkool centrales, en dat net bij koude hun verbruikt stijgt, maar wij gaan het oplossen door in steden LEZ in te gaan voeren :) Ik moet er altijd eens om lachen.

Jos D. 17:59
afbeelding van Jos D.

De enige reden waarom een oldtimer als uitzondering kan beschouwd worden, is dat er weinig wordt mee gereden. En dan vervuil je ook weinig.
Maar dat geldt voor elke auto waar weinig wordt mee gereden.
Dus wederom zie ik geen reden waarom er voor oldtimers een uitzondering zou moeten gemaakt worden enkel omdat ze als oldtimer erkend zijn.

Sam 22:16
afbeelding van Sam

Duidelijk artikel ! Dankjewel voor de info

Renard Daniel 09:15
afbeelding van Renard Daniel

Ik vindt dit belachelijk om u te melden
Een O nr plaat is automatis al een dertig jarige oldtimer.
Als jullie een oldtimer Met O nr plaat flitst
Weten jullie toch dat deze een minimum 30 jarige is
Waarom dan nog registreren ! Wanneer je door emi zone door rijd .
Mvg daniel

Eric 13:34
afbeelding van Eric

Dat klopt niet. Een auto kan een O plaat krijgen zodra hij 25 jaar oud is. Een Youngtimer zogezegd.

Mol Dirk 10:28
afbeelding van Mol Dirk

Heb een Daihatsu Rocky diesel
Van 34 jaar oud mag ik daar me in de lage emissie zone rijden

joseph 10:41
afbeelding van joseph

Zou men niet beter stoppen met deze onzin. LEZ is gewoon een verkapte vorm van belastingen. Mensen die er wonen en LEZ betalen, maar de wagen stilstaat betalen ervoor zonder zich te verplaatsen.

Roelof 13:37
afbeelding van Roelof

Doodziek wordt je van al die regeltjes pure geld klopperij
van nare bureau mannetjes of vrouwtjes.Ga je met serieuse zaken bezig houden en laat deze hobby met rust!

Sparky 15:20
afbeelding van Sparky

Regeltjes, Regeltjes en nog eens regeltjes, we worden hoe langer hoe meer behandelt gelijk kleuters . Wie verzint zoiets toch allemaal.. in de Wetstraat nat, maar we weten allemaal dat daar de grootste kleuterklas van het land zich bevind...

Willy Lodens 19:23
afbeelding van Willy Lodens

Natuurlijk moet je je weer laten registreren, kunnen ze toch nog wat geld binnen halen voor auto's die niet geregistreerd zijn, zal het verschil niet maken dat ik enkele malen per jaar met mijn oldtimer in Gent binnen kom voor de luchtvervuiling er zijn anderen die meer vervuilen, typisch eigenlijk de muggenzifterij van de LEZ diensten Gent, mijn eerste aanvraag is geweigerd omdat ik enkel de voorkant van mijn inschrijvingbewijs met duidelijke O nummerplaat had doorgemaild , moest ook de achterkant doormailen met de vermelding ingeschreven als oldtimer......een O nummerplaat is een oldtimer.....een anderen auto zal geen O nummerplaat krijgen.....maar ja de LEZ administratie.......

Pat S. 02:57
afbeelding van Pat S.

Mijn oldtimer wordt volgend jaar 50, maar heeft geen 'O'-plaat. Hierdoor moet ik naar de keuring, en verplicht ik mezelf om bepaalde punten goed in het oog te houden.
Als dank mag ik nu de "geldklopzone" nog altijd niet in ...

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws