Mobilhomes zijn zalige voertuigen om nieuwe horizonten mee te verkennen. Echter zijn die dingen voor geen meter vooruit te branden. Wat als je een sportwagen combineert met het praktische van een mobilhome? Wel, dan krijg je deze RV-2 van Toyota. Een concept die er spijtig genoeg nooit kwam.
Vierdeurcrossovercoupes en driedeurcabrioshootingbrakes? Pff, als je echt nog een nieuw segment wil aansnijden, dan moet je voor 'kampeersportwagen' gaan. Want een lekker strak sturende sportwagen waar je 's avonds ook in kan kamperen, heeft een mens meer nodig?
Het was een theorie die Toyota in de swinging seventies bedacht en vorm gaf met de RV-2. De wagen zag in 1972 het levenslicht op de Tokyo Motor Show en zag er nog het meest uit als een uit de kluiten gewassen Lotus Europa. Achterin echter geen motor, wel kampeermogelijkheden. Toyota had daarvoor een slim idee bedacht, want het dak achteraan konden worden opengeklapt en terug overdek worden met een soort van zeil waardoor je lekker veel plaats had.
Klapte je de voorstoelen nog eens plat, dan konden vier volwassenen in de Toyota slapen (in de jaren zeventig eerder regelmaat dan uitzondering). Het mannenblad Penthouse deed dan ook een fotoshoot met de wagen om het, euhm, potentieel te tonen.
190 km/u 'mobilhomen'
Onderhuids was de RV-2 een mengelmoes van de Toyota Crown en de Mark II. Motor van dienst was een 2.6-liter zes-in-lijn met 122 pk en 191 Nm. Al werden die performancecijfers nooit bevestigd. Wel ging Toyota er prat op dat de RV-2 190 km/u kon halen.
De reacties voor de concept waren over heel de wereld positief, maar Toyota zag er geen productiewaardig voertuig in. Zonde, want stel je voor hoe een RV-86 gebaseerd op de GT-86 er zou kunnen uitzien anno 2015...
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 15 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden