Vandaag is het exact 45 jaar geleden dat de Citroën Méhari aan pers en publiek werd voorgesteld. Dat gebeurde op een golfterrein in de buurt van Deauville en ging vergezeld van opmerkelijke persfoto's en perstesten.
De naam Méhari is afkomstig van het Franse méhariste, een berijder van een kameel in Algerije, wat destijds een kolonie van Frankrijk was. Het opzet van de Méhari was simpel. Men nam de techniek van de 2CV als basis en bouwde een kunststof carrosserie op een buizenframe. Onder de kap van de Méhari vond je een 602 cc grote - nuja - tweecilinder met 29 pk. Meer was niet nodig want een Méhari woog dankzij zijn eenvoudige en goedkope constructie slechts 570 kg.
De tweewielaangedreven versie werd als eerste voorgesteld en pas in 1979 volgde een vierwielaangedreven variant. Die laatste werd echter geen succes, Citroën verkocht slechts 1.500 Méhari's met vierwielaandrijving. De Méhari zelf werd tussen 1968 en 1988 150.000 keer geproduceerd. Klanten waren er uit alle hoeken, behalve de particulier verkocht Citroën de wagen ook aan het Franse leger. Die loofde de wagen om zijn inzetbaarheid op moeilijker terrein, iets waar destijds ook de Mini Moke op mikte.
Een opvolger kwam er niet, al waren er met de C3 Pluriel en de Lacoste Concept wel wagens die de cabrio-rijders onde de Citroën-liefhebbers moesten warmmaken.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden