Plannen voor wegennetwerk in de lucht

Dat het daar een zootje ongeregeld zou worden, als die Pal-V ooit op de weg euh... in de lucht zou komen, was één van de commentaren die we kregen. Wetenschappers hebben zich inmiddels al bezig gehouden met de opgave dat het verkeer zich naar de lucht zou gaan verplaatsen. De Universiteit van Liverpool bedacht immers dat privévliegtuigjes voor de gewone man steeds bereikbaarder worden. Ze schatten dat dit binnen dertig jaar voor iedereen gemeengoed is en dat daarom een plan moet uitgedacht worden voor het verkeer vlot te laten verlopen.

Ze willen daarom een 'stratenplan' uitwerken en ook werk maken van een detectiesysteem om botsingen te vermijden. Ook in de VS is de NASA inmiddels bezig om voor deze materie een oplossing te bedenken. Men zou het lokale verkeer op een hoogte van 300 tot 500 meter in de lucht laten plaatsvinden. op die manier wordt het lange afstandsverkeer niet verstoord.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Koen 17:06
afbeelding van Koen

Wie beweert dat "privévliegtuigjes voor de gewone man steeds bereikbaarder worden", heeft de laatste tien jaar de plezier-/privéluchtvaart niet van nabij gevolgd:
* 10-voud aan regels en administratieve rompslomp met nieuwe europese reglementen
* 5-voud aan allerhande keurings en administratieve kosten
* meer dan verdubbeling van de brandstofprijzen
* halvering van het beschikbare vrije luchtruim
* meerdere vliegvelden die activiteiten moeten inperken of zelfs helemaal sluiten

Ondanks alle inspanningen van de vliegclubs om de lucht"sport" betaalbaar te houden lijkt de pilotendroom voor de gewone man net steeds minder vanzelfsprekend.

Yvesw 17:50
afbeelding van Yvesw

@Koen: Wanneer producten zoals de Pal-V (staat als doorkliklink in het artikel) op de markt komen spreek je wel over een totaal ander soort manier van vliegen dat economisch en op transportvlak wel zeer interessant is. (Sport) vliegtuigen zijn inderdaad momenteel zeer duur. Niet alleen de aanschafprijs, maar ook kerosine (of diesel) en inderdaad heel de administratieve rompslomp die je moet doorgaan om ergens te mogen vertrekken en of landen (dag op voorhand al vastleggen) zorgen ervoor dat het net minder vanzelfsprekend is. Maar als er plotseling voertuigen zijn die zich gewoon op de baan kunnen verplaatsen en kunnen opstijgen wanneer & waar ze willen kan je een hele hoop van die dingen al laten vallen. Het zou net een boost kunnen zijn voor kleinere vliegvelden! Ze zouden enkel dienen als take-off/ landing plaats en moeten niet meer zitten met parkingplaatsen, etc. Hoe het op douanevlak wordt geregeld blijft nog wel een vraag natuurlijk...

Anonieme gebruiker 19:06
afbeelding van Anonieme gebruiker

<strong> - edit: fixed, thx! - </strong>

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws