Dat de Mercedes-Benz Vision EQXX een indrukwekkende EV is, hoeven we je vast niet te vertellen. Twee maanden geleden legde de conceptcar al ruim 1.000 kilometer aan openbare wegen af op één volle batterij. Dat kon echter nog beter, moeten zijn ontwikkelaars gedacht hebben.
De dames en heren van Mercedes-Benz hebben hun elektrische Vision EQXX nog eens vanonder het stof gehaald voor een tweede testrit. De laatste keer dat ze dat deden, reden ze ermee van thuisbasis Stuttgart naar het Franse Cassis zonder onderweg ook maar één keer te moeten bijladen. In totaal reed de conceptcar toen 1.008 kilometer op één acculading, maar na afloop had hij nog 15% aan batterijcapaciteit over… Reden genoeg voor de ingenieurs om tijdens een tweede test te zien hoever de auto écht kan komen.
Inclusief aircogebruik
Deze keer ging de reis van Stuttgart naar het circuit van Silverstone, in het Verenigd Koninkrijk. Onderweg reed de Vision EQXX net als de vorige keer mee met het gewone verkeer, wat bewezen wordt door de gemiddelde snelheid van 83 km/u. Hij pikte zelfs een treinritje door de Eurotunnel mee — de enige kilometers die hij niet op eigen kracht aflegde, belooft Mercedes-Benz. De rit duurde 14 uur en 30 minuten, waarvan de airco zelfs gedurende zo’n 8 uur aan stond.
Na aankomst stootten de testers echter op hetzelfde probleem als de vorige keer: er was nog wat accucapaciteit over. Daar hadden ze nu echter een oplossing voor, want ze hadden het circuit van Silverstone voor de gelegenheid afgehuurd. Zo wist de EV nog elf rondjes op zijn naam te zetten in handen van F1-belofte Nyck De Vries voor hij uiteindelijk de geest gaf.
Alle beetjes helpen
In totaal legde de Vision EQXX zo 1.202 kilometer af op één enkele acculading, waarmee hij zijn vorige record van 1.008 kilometer ruimschoots verbeterde. Ook het verbruikscijfer zakte van 8,7 naar 8,3 kWh/100 km, wat waarschijnlijk te wijten is aan de gunstigere buitentemperaturen tijdens deze test. Rond Stuttgart en in het zuidoosten van Engeland stootten de testers wel op een aantal files, dus in ideale omstandigheden was het resultaat misschien nog indrukwekkender geweest.
Dat de EQXX zo’n prestaties kan leveren, ligt vooral aan het clevere denkwerk van zijn ontwikkelaars. Zo pronkt hij met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.17, een gemiddeld 30% lichtere accu, een setje zonnepanelen op het dak en een aandrijflijn die zo weinig verlies genereert dat actieve koeling tot een minimum beperkt kan worden. En zo zie je maar: al die beetjes helpen.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 15 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 18 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 21 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 1 dag geleden