Nissan heeft zijn elektrische toekomstplannen uit de doeken gedaan. Met Ambition 2030 wil de Japanse fabrikant 2 triljoen Yen investeren om 15 nieuwe EV’s te lanceren tegen 2030. Heel serieus allemaal, dus gelukkig nuanceren ze met een kwartet aan guitige concept cars.
Nissan was er als de kippen bij als het op elektrische auto’s aankwam. Met de eerste generatie van de Leaf bracht het in 2010 één van de eerste echt bruikbare EV’s op de markt en de E-NV200 bleek dan weer een bekwame elektrische bestelbus. De laatste jaren werd de pionier echter langzaam maar zeker voorbij gestoken door Amerikaanse, Duitse en Franse concurrenten. Maar er is een plan, aldus Nissan.
Meer dynamiek, lagere prijs
In de komende vijf jaar zullen de Japanners namelijk 2 triljoen Yen investeren in de ontwikkeling van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Dat klinkt als een absurd hoog bedrag, en na het nodige omrekenwerk naar euro’s blijkt dat nog steeds een flinke som te zijn: ruim 15 miljard euro. Daarmee willen ze wereldwijd 23 auto’s met een aandrijflijn onder stroom lanceren tegen 2030, waarvan 15 zuiver elektrische modellen.
In 2028 zou minstens één daarvan een hyperefficiënte solid state-batterij moeten krijgen. Die zal enerzijds goedkoper te produceren zijn zodat Nissans elektrische auto’s betaalbaar blijven, en anderzijds lichter zijn zodat de fabrikant ook aan meer dynamische EV’s kan beginnen werken. Zo hoopt Nissan dat tegen 2030 de helft van hun verkochte voertuigen onder stroom zal staan.
Chill-, Surf-, Hang- & Max-Out
Om die plannen wat kracht bij te zetten toont de Japanse fabrikant ook meteen een paar elektrische concept cars met toepasselijk hippe namen. De Chill-Out, bijvoorbeeld, is nog de meest realistische van het kwartet: een compacte cross-over van een iets kleiner formaat dan de Ariya. De Surf-Out is dan weer een elektrische pick-up in miniatuurvorm, de Hang-Out lijkt wel een MPV’tje met te veel schuifdeuren en de Max-Out neemt de vorm van een elektrische tweezits-roadster aan.
Hoewel de concept cars op zich misschien niet productierijp voor de dag komen vertellen ze wel iets over hoe Nissans toekomstige EV’s eruit zullen zien. Zo staan de studiemodellen allemaal op het CMF-EV-platform, dat Nissan ook gebruikt voor de Ariya. We verwachten vooral dat de Chill-Out zijn stempel zal drukken op het design van de volgende Leaf, want als we de geruchten mogen volgen zou die binnenkort de crossover-richting uitgaan.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 16 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 19 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 22 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 1 dag geleden