Honda schijnt nog eens de spotlight op één van haar koosprojectjes. Die e-Drag is een kleine Honda e die omgebouwd werd tot stoere/ schattige dragracer. Met een koolstofvezel carrosserie, gestript interieur en extra plakkerige banden. Kijk, dit vinden we nu stiekem moddervet!
Elektrische dragracers/ trackdaycars, ze zijn momenteel nog dun gezaaid. Ga er echter maar prat op dat we de komende jaren steeds meer raceklare EV's tegen gaan komen. Ook de ingenieurs van Honda zien zo'n toekomst zonder schreeuwerige VTEC wel zitten. Laat de e-Drag daar het beste voorbeeld van zijn. Want dit karretje is stiekem lekkerder dan taart op zondag!
Got carbon?
Ingenieurs bij Honda kregen namelijk de vrijheid om een dragraceversie van de e te ontwikkelen. Eigenzinnig zoals ze zijn besloten de ingenieurs bij Honda niet om de Amerikaanse toer op te gaan (lees: de auto vol proppen met pk's), in de plaats legden ze de focus op typische Japanse details: een laag gewicht, kleverige banden en een aangepaste ophanging.
Het resultaat is een Honda e waarvan het lichaam volledig is opgetrokken uit koolstofvezel en waarbij in het interieur enkel nog het dashboard met 5 schermen werd behouden. De Kirkey racestoelen zijn van aluminium, de ramen zijn voortaan van plexiglas. De rolkooi voegt wat gewicht toe maar zorgt uiteraard voor een streep extra veiligheid.
Knipoog naar NSX
Onderhuids baseert deze e-Drag zich op de Honda e Advance. Waardoor de stoplichtsprinter mag beschikken over een elektromotor op de achteras van 154 pk (315 Nm) en een accu van 35.5 kWh. De ophanging krijgt onderdelen van de Civic en de 17-duims velgen zijn een knipoog naar die van de originele NSX. Ook niet onbelangrijk: de e-Drag krijgt een zogenaamd line lock-systeem waardoor een burnout een eitje wordt. Niet enkel voor extra bonuspunten, ook handig om de banden op te warmen voor een dragrace.
Rest ons natuurlijk nog de belangrijke vraag te beantwoorden: hoe snel sprint deze e-Drag naar de honderd en hoeveel tijd heeft 'ie nodig om de kwartmijl af te leggen? Wel, in alle enthousiasme heeft Honda die cijfers niet meegegeven. De "gewone" e heeft alvast 8.3 seconden nodig om de honderd aan te tikken vanuit stilstand.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 2 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 2 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 5 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 9 uur geleden