Peugeot blaast 'em op: 2008 HYbrid Air

Peugeot blaast 'em op: 2008 HYbrid Air

De 2008 crossover van Peugeot is net voorgesteld dus kan Peugeot met wat nieuwe concept cars op de proppen komen. Eentje daarvan is de 2008 Hybrid Air, een wagen aangedreven door benzine en perslucht.

Perslucht? Je leest het goed. De persluchtunit wordt gebruikt als aanvulling op of ter vervanging van de benzinemotor wanneer anders veel benzine zou worden verbruikt. Zo zou de wagen kunnen wegrijden en accelereren met behulp van perslucht. Daarvoor bouwt Peugeot een luchttank in de middentunnel onder de auto in, wordt er een expansievat boven de achteras geplaatst en krijgt een hydraulische unit een motor en pomp die op de versnellingsbak onder de motorkap wordt gemonteerd. Voor de benzinemotor wordt geopteerd voor de 1.2 VTi driecilinder die recent haar intrede maakte bij Peugeot.

Peugeot blaast 'em op: 2008 HYbrid Air

Manueel bijvullen van de persluchttank hoeft niet. Bij het vertragen wordt de auto niet alleen afgeremd omdat de remblokken tegen de schijven gedrukt worden, maar ook door de weerstand van het samenpersen van de lucht in de tank. Vullen is ook mogelijk door de verbrandingsmotor te starten; in dat geval wordt een gedeelte van de energie die door de benzine wordt geleverd, gebruikt om de lucht te comprimeren.

De gehomologeerde testexemplaren halen volgens Peugeot een verbruik van 2,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 69 g/km. Peugeot wil het systeem nog verder ontwikkelen om tot een verbruik van 2,0 l/100 km te komen. In Genève is de 2008 HYbrid Air te zien als concept car, wanneer de techniek in productie genomen wordt staat nog niet vast.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
arthur 11:38
afbeelding van arthur

O, knappe technologie, maar alweer 4 jaar geleden, en NIETS meer gehoord hierover. Raar toch ??? Of zit de oliemaffia hier weer achter?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws