Thunder Power ontwikkelt al sinds 1987 (toen nog onder de naam Motomax) technologische producten voor machines en elektrische voertuigen. Met het succes in Silicon Valley (lees: Tesla) vond het merk de tijd rijp om zelf met een wagen op de proppen te komen. Die gaat door het levens als Thunder Power Sedan en krijgt invloeden van over heel de wereld.
Zo werd de wagen getekend door niemand minder dan het Italiaanse designhuis Zagato. Pensstrepen die hun doel niet gemist hebben want zeker in race-trim ziet de TP Sedan er geweldig bruut uit. Met heftig spoilerwerk, een grille waar Audi jaloers op zou zijn en fraaie lijnen. Het productiemodel zal natuurlijk een stuk braver door het leven gaan, maar bij Thunder Power wisten ze alvast te zeggen dat we ons aan de gekste dingen kunnen verwachten.
Met Bugatti-kracht
Dan hadden ze het niet alleen over het design maar ook over de performance van de wagen. Aandrijving is uiteraard elektrisch en pakt uit met 430 pk, een sprint naar de honderd in minder dan 5 seconden en een (gelimiteerde) topsnelheid van 250 km/u. Rij je dat laatste, dan zal je wel moeilijkheden hebben om de opgegeven range van 650 kilometer te halen.
'Nog niet snel genoeg', weten ze ons bij Thunder Power te vertellen. 'Als je weet dat het hoofd van de technische afdeling bij Thunder Power destijds mee de Bugatti Veyron heeft ontwikkeld, dan kan je er prat op gaan dat er meer valt uit te halen. Tien jaar geleden konden ze met een verbrandingsmotor 1.000 pk opwekken, je kan je niet inbeelden wat er tegenwoordig uit een elektromotor valt te halen...'
2017
Stoere toekomstpraat natuurlijk. Want eerst zullen ze de wagen aan de man moeten krijgen. Dat zou in Europa begin 2017 zijn in een gelimiteerde oplage van zo'n 2.000 stuks. Daarna trekken de jongens van het Duits-Thais bedrijf richting China om daar de massaproductie te starten.
Net zoals de auto staat de prijs daarbij nog niet helemaal vast. Werd er initieel nog 55.000 euro gecommuniceerd, dan spreken ze nu al van een prijs van 65.000 euro. Goed, nog steeds minder dan een Tesla Model S natuurlijk maar 2017 is nog een 'end weg. Ons geloof heb je alvast Thunder Power.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 9 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 9 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 12 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 15 uur geleden