Officieel: Lincoln MKZ (2013)

Het problemenkind bij Ford krijgt voor het eerst een eigen ontworpen wagen. Deze Lincoln MKZ werd getekend in de nieuwe Design Studio onder leiding van Max Wolff die ze bij Cadillac wegplukte. De MKZ werd gebouwd op hetzelfde platform als de Ford Fusion en zal ook een gelijkaardige technologie en motorenpallet krijgen. Maar de Lincoln zal zich onderscheiden met wat hi-end materialen en een V6 onder de kap, daar waar de Ford Fusion enkel vierpitters krijgt. De Lincoln zal elk voordeel kunnen gebruiken, want de Amerikanen willen concurreren met vaste waarden als de Audi A4 en BMW 3-reeks.

Technisch krijgt hij standaard het CCD, Continuously Controlled Damping systeem, dat de bestuurder de keuze laat om in drie standen te rijden, Sport/Normal en Comfort. Om het rijden extra aangenaam te maken voorzagen de Amerikanen een panoramisch dak dat open en toe kan. Verder bleven de looks zowat hetzelfde als het concept dat ze ons in Detroit toonden. Kleine zaken als de zijspiegelbehuizing, deurhendels enzovoort werden wel aangepast. Binnenin zal de MKZ kunnen uitpakken met SYNC in zijn standaarduitvoering, net als het MyLincoln Tuch. Er is ook een entertainmentsysteem aanwezig met 11 speakers en een luchtfilter zoals ook Infiniti dat heeft. De stoelenverwarming vooraan is eveneens standaard, net als active noise control en een full LCD instumentenpaneel. Uitpakken met standaarduitrusting is nu eenmaal een must als je de Duitsers te pakken wil krijgen.

Onder de kap schuilen drie motoren. Een standaard 2.0 liter viercilinder EcoBoost motor zorgt voor 240 pk. De tweede variant is een 3.7 liter grote V6 met 300 pk. De derde keuze is een hybridemodel die een 2.0 liter Atkinson viercilinder verbindt aan een elektrisch blok. Beide vermogensbronnen zijn goed voor 188 pk. De verbruikcijfers van de hybridevariant zijn nog niet bekend.

De 2.0 liter Turbo en 3.7 liter V6 zijn beiden gekoppeld aan een zestraps automatische versnellingsbak en zullen worden aangeboden met zowel voor- als achterwielaandrijving. Het hybridemodel laat geen keuze, die kan je enkel met voorwielaandrijving bestellen en een CVT versnellingsbak. De Lincoln MKZ is niet voor de Europese markt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 14:40
afbeelding van Anonieme gebruiker

Probleemkind van GM? Straf, want Lincoln is eigendom van Ford.

<stong>Edit redactie: uiteraard, tippo ;-)</stong>

Yvesw 15:09
afbeelding van Yvesw

foei redactie!

O.T.: Buiten de snoet valt het allemaal wel mee (heb er nooit mee kunnen leven, die Lincoln grille). Probleem is, zet hem eens in standaard trim met die 2l ecoboost... Zal wrs niet met die uitlaatpijpjes zijn en dat dak en die velgen en die gps en... En dan krijg je zoals Zeebonk zegt: "een stijve bak!"
Achterlichten zijn wel leuk! Tijd om doorlopende lichten terug in te maken ;)

Anonieme gebruiker 16:43
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik vind hem wel lekker stoer. Mag gerust op mijn oprit komen te staan :)

Kenny 22:10
afbeelding van Kenny

Ik weet niet goed wat er van te denken. Hij heeft veel Europese trekjes, maar draagt toch die typische Amerikaanse 'lompigheid' mee. Niet mijn ding. Het interieur lijkt té goed afgewerkt te zijn, het lijkt ongeloofwaardig :p

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws