De i8 is de supercar van de twee elektrische/hybride concepten van BMW. De motor voorin is een aangepaste versie van die in de i3. Met 250 Nm verschilt het koppel niet, toch bedraagt het vermogen slechts 130 pk. Een 1.5 benzinemotor met drie cilinders drijft de achteras aan. Deze tweede motor is goed voor 220 pk en 300 Nm. Tellen we beiden op, komen we aan 354 pk en 550 Nm. Dat maakt van deze i8 een supercar, want hij trekt het sprintje 0-100 km/u in minder dan 5 seconden, 4,6 om exact te zijn.
Dankzij zijn hybride-technologie beperkt hij het verbruik tot een theoretische 2,7 l/ 100 km.
De i8 maakt gebruik van een LifeDrive-opbouw, BMW maakt hiervoor gebruik van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics). Het accupakket (Lithiu-ion) bevindt zich tussen de voor- en achteras in de Energy Tunnel, met de bedoeling het zwaartepunt zo centraal en zo laag mogelijk te houden. De accu's zijn op twee uur opgeladen en laten je toe om 35 km volledig elektrisch te rijden. Net genoeg voor een familiebezoekje op zondag, even opladen en weer terug, zo lijkt het wel.
De i8 profileert zich als 2+2 met sportieve inborst. Dat merk je aan zijn vermogen en prestaties maar ook zijn lage gewicht (1.480 kg) helpt daraan mee. De bagageruimte blijft beperkt tot 150 liter. De i8 komt als tweede model uit de i-reeks bij de dealer. Verwacht hem daar tegen de tweede helft van 2013.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden