Volkswagen heeft hoge verwachtingen geschept dankzij de gelekte afbeeldingen van de Golf R maar wat heeft deze groep nog meer te bieden? We namen een kijkje bij VW, Seat en Skoda.
Hall 3 staat in het teken van de Volkswagen-groep. Ook daar zien we een hele hoop premières. Zo zien we bij Skoda de lancering van het lang verwachte Combi-model van de Superb, die nog een pak ruimer is dan het berlinemodel. De komst van de breakversie zou het aandeel van Skoda in de markt van de hogere middenklasse moeten vergroten. Ook stelt Skoda de Yeti tentoon, die al in Genève werd gepresenteerd.
In diezelfde hall zien we bij Seat de première van het sportieve Ibiza-trio, de Ibiza R, de Ibiza Cupra en de Bocanegra. Ook toont Seat de breakversie van de Ibiza, weliswaar in conceptfase. We meldden eerder deze week al dat de productieversie niet al te ver van het getoonde prototype komt te liggen. Verder vinden we hier ook de Ecomotive-familie terug, die bestaat uit de Ibiza, de Leon en de Altea. Hiermee wil Seat de impact van haar wagens op het milieu verkleinen. De Exeo ST wordt ook uitgebreid belicht, hoewel we dit model reeds eerder te zien kregen.
Vervolgens zien we Bij Volkswagen dezelfde ecologische trend. Zowat alle modellen krijgen nu een BlueMotion-variant. Volkswagen gaat zelfs nog verder door opnieuw een 1liter-auto te presenteren, een wagen die over 100km slechts 1,38l diesel verstookt. Dit lage getal kan worden bereikt door het lage gewicht (slechts 380 kg) en een gunstige luchtweerstand. We geven ook nog mee dat de wagen slechts 36g CO2/km uitstoot en toch in staat is een topsnelheid te halen van 160km/u. VW verklaart dat de L1 in productie kan tegen 2013.
Iets dichter bij het productiestadium is de E-Up!. Deze ecologisch doordachte Volkswagen is uitgevoerd met elektromotor, om zo een radius van 130km te garanderen. Hij produceert een piekvermogen van 82pk, (of een continu vermogen van 54pk) en haalt een topsnelheid van 135km/u. Niet slecht voor een wagen die bedoeld is voor stadsgebruik. Opladen van de wagen kan thuis, op het gewone stroomnet, in maximaal vijf uur.
Aan de andere kant van het eco-verhaal vinden we de Golf R, die doorgaat voor de krachtigste Golf ooit. Zoals eerder aangehaald maakt hij de verwachtingen waar met vierwielaandrijving, 270pk en 350Nm. Een 0-100 lukt daardoor in 5.7s, iets sneller nog zelfs in de DSG. Hij zou met zijn8,8l/100km ook zowat 2.2l/100km minder verbruiken dan de R32 van de vorige generatie, dankzij de TSI-technologie. Gebaseerd op de R-versies van de Golf & Scirocco ontwikkelde Volkswagen ook een R-line, die ook de gewone man de kans moet geven om zijn standaard-Golf, Scirocco of Passat CC in R-outfit te tooien.
Of deze R-line ook op de nieuwe Polo komt, kunnen we niet vertellen, maar Volkswagen bracht wel de driedeursvariant van de Polo mee.
Iets minder interessant, maar we geven het voor de volledigheid toch mee: VW presenteert ook de facelift van de Golf Variant en de T5 transporter / Multivan, die nu weer helemaal in de lijn van de huidige VW-familie liggen.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 14 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 14 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 17 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 20 uur geleden