In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer wagen we ons aan een EV, want wat als je de ‘Europese Auto van het Jaar’ op je oprit wil parkeren? Dan moet je een Jeep Avenger hebben, in elektrische vorm graag.
Er is al van alles wat gepasseerd in onze ‘Optiefans’-rubriek, van budgetvriendelijk tot premium en van sportwagens tot zuinige hybrides. Waar we ons echter nog niet aan gewaagd hebben, is een volledig elektrische auto. Waar kunnen we dan beter beginnen dan bij de Jeep Avenger, de ‘European Car of the Year 2023’. Die titel kreeg hij namelijk deels omwille van zijn aanvaardbare prijs, dus wat gebeurt er met die prijs als we er onze favoriete opties aan toevoegen?
Avenger vs. Avenger Electric
Voor je die echter kan beginnen toevoegen, moet je wel even goed opletten wat voor Avenger je aanklikt. Zo staat het model in de catalogus met een 1.2-liter benzinemotortje én als zuiver elektrische Avenger Electric. De titel van ‘Europese Auto van het Jaar’ is eigenlijk voorbehouden voor die elektrische versie, dus dat is de Avenger die wij kiezen. Die krijgt een elektromotor op de vooras met 156 pk, die zijn stroom haalt uit een accu van 54 kWh. Dat klinkt aan de kleine kant, maar dankzij een laag verbruik zou je daar toch 400 stadskilometers of 300 snelwegkilometers uit moeten halen.
In welk comfort je die kilometers aflegt, hangt dan weer af van het uitrustingsniveau dat je kiest. Zo start het aanbod van de Avenger zonder meer met de ‘Avenger’-versie met een basisprijs van 38.500 euro. Voor dat geld krijg je al een relatief leefbare EV mee, want zijn lage verbruik dankt de auto deels aan zijn standaard aanwezige warmtepomp. Bovendien mag je zonder meerprijs rekenen op automatische airconditioning, Android Auto en Apple CarPlay, een in delen neerklapbare achterbank, licht- en regensensoren en een rijstrookassistent. Daarmee zijn dus al een aantal zaken uit onze checklist voorzien, al is er één probleem: deze basisversie is te nemen of te laten, en opties toevoegen kan dus niet.
Semi-autonome Avenger
Om onze Avenger verder aan te kleden moeten we dus ten minste upgraden naar het ‘Longitude’-uitrustingsniveau van 39.500 euro, maar daar kan je bijvoorbeeld nog geen parkeersensoren vooraan aanvinken. We moeten dus meteen richting de 'Altitude', en die kost je standaard 41.500 euro. Dat brengt dan wel flink wat extra snufjes met zich mee zoals adaptieve cruise control en parkeersensoren achteraan. Om ook parkeersensoren vooraan toe te voegen, vinken we het ADAS Pack aan van 1.200 euro dat voor die prijs gelukkig ook semi-autonome rijhulp, een dodehoekassistent en onze automatisch dimmende spiegels bevat. Navigatie zit dan weer vervat in een infotainmentpakket van 850 euro, maar kan je ook afzonderlijk laten monteren voor 250 euro. Kostenbewust als we zijn, kiezen we daarvoor.
Het enige dat we dan nog moeten toevoegen is een metallickleurtje, want standaard wordt de Avenger geleverd in een rode unilak. Op dat vlak vind je heel wat leuke mogelijkheden in de configurator waaronder de heerlijke, zwart-gele twotonelook die je op zowat alle marketing van Jeep tegenkomt. Daarvoor moet je echter wel 1.250 euro neertellen, dus we beheersen ons en kiezen voor het meer avontuurlijke 'Stone'-metallic van 750 euro. Aan het uiterlijk hoeven we verder niks te doen, want de Avenger krijgt in zijn 'Altitude'-versie standaard knappe 17-inchvelgen gemonteerd.
De totaalprijs voor onze ideale Jeep Avenger: 43.700 euro.
Genoeg om jou in deze EV te krijgen? Of ga je voor dat geld nog liever dieselen? Laat het ons weten in de comments!
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden