Rijtest: Subaru Impreza 1.6i (2018)

subaru-impreza-2018-rijtest-autofans

Wat deze Impreza met Clouseau gemeen heeft? We gingen het na in onze testperiode met een snel ogende rooie.

Maar eigenlijk vond de metamorfose al vroeger plaats. Want een aantal jaren geleden begon Subaru de Impreza zowel als hatchback en berline te voeren.In de vorige generatie bleef de hatchback in Azië, al kreeg hij hier wel een bijrol in de vorm van de XV die iets hoger op zijn poten stond.

van je bompa

Maar de hogere XV doet niet denken aan het roemrijke verleden van de Impreza's in het rallykampioenschap. Dat doet de nieuwe hatchback ook niet, vooral niet wanneer je de motorisaties bekijkt. Of liever, de motorisatie, want er zit er voorlopig slechts eentje in het aanbod. De 1.6i met 114 pk doet meer denken aan die Subaru die je te zien kreeg toen een klasgenootje zei "De Impreza van Colin McRae? Mijn opa heeft hetzelfde model gekocht!". Dat klasgenootje vertelde er dan niet bij dat het om een 1.6'je ging.

subaru-impreza-2018-rijtest-autofans

Nochtans heeft hij er weinig mee gemeen. Een 1.6 boxermotor, dat wel. Maar verder staat de nieuwe Impreza op het nieuwe Subaru Global Platform. Je raadt het al, een platform dat Subaru wereldwijd wil gaan gebruiken voor verschillende modellen. Een torsiestijfheid die 70 % hoger ligt dan voordien, 50 % minder rolbeweging, dingen die veel goeds beloven voor het rijgedrag. En hij maakt die beloften ook waar, wat het rijgedrag betreft dan. Hij snijdt de bochten lekker scherp aan, zonder dat het comfort erbij in schiet. Natuurlijk mag je dat niet alleen op het vernieuwde chassis afschrijven, want ook de Symmetrical AWD vierwielaandrijving draagt hier zijn steentje bij.

gaspedaal

Dat maakt het des te meer zonde dat de motor niet komt meespelen in het spel. De CVT zorgt er al wat voor dat je even moet aanpassen voordat je goed overweg kan met het gaspedaal en eens je dat kan, heb je nog het vermogen van 115 pk dat niet mee wil. Om even te vergelijken, de atmosferische 1.6 heeft ongeveer evenveel vermogen als de 1.0 TSI in een Golf in zijn op één na laagste uitvoering. Wie wacht op een straffere versie, moeten we teleurstellen. Subaru lijkt geen aanstalten te maken om een STi-versie te gaan voeren, laat staan een WRX STi. Waarom zouden ze ook, de rallywereld hebben ze al een poos de rug toegekeerd.

subaru-impreza-2018-rijtest-autofans

De combinatie van een relatief laag vermogen met de CVT en de standaard vierwielaandrijving fnuikt ook het verbruik. Zonder veel moeite zit je boven de zeven liter per honderd kilometer, vraag je wat extra van de motor kom je makkelijk boven de acht liter uit en klimt het nog verder omhoog.

(nog niet) autonoom kijken

Wat de Impreza onder de motorkap tekort komt, maakt hij echter goed qua veiligheidssnufjes. Het EyeSight systeem evolueert verder in deze Subaru en is veel minder dwingend aanwezig dan bij onze vorige tests. Het is ook nog altijd de belangrijkste groepering van rijhulpsystemen doordat het met de hulp van een hoop camera's en sensoren mee het verkeer in de gaten houdt. Een hint naar autonoom rijden, al houdt Subaru die kast nog even op slot, en blijft het systeem vooral gewoon meekijken.

subaru-impreza-2018-rijtest-autofans

Meekijken mogen ook je passagiers, die dan wel op een Japans interieur moeten turen maar tegenwoordig is dat geen straf meer. In de middenconsole prijkt een acht duims groot aanraakscherm en ook het sportief getekende stuurwiel geeft je zin om te vertrekken. De passagiers krijgen ook achterin voldoende ruimte en de wijd openzwaaiende deuren zorgen voor een handige instap. Met 1.390 liter bagageruimte met neergeklapte achterbank heb je keurig wat laadruimte.

subaru-impreza-2018-rijtest-autofans

Subaru staat er niet om gekend goedkope auto's aan te bieden. Lange tijd was dat een probleem, want de kwailiteitsindruk die je van de gebruikte materialen kreeg stond niet helemaal in verhouding met de gevraagde bedragen. Dat probleem lijkt sinds de Levorg wat opgelost en een blik in de prijslijst leert ons ook dat de prijzen tegenwoordig in de hogere middenmoot van het segment verblijven. Maar tegenover de basisprijs van 21.495 euro zet Subaru direct wel een volledige basisuitrusting, die je in de twee hogere versies nog kan uitbreiden. Dat je daar in de topversie 27.995 euro voor op tafel moet leggen is dan weer wat minder fijn.

subaru-impreza-2018-rijtest-autofans

Conclusie

"Je lacht wel, maar je zegt niet veel, net of ik je in tweeën deel. Eén helft komt niet op toeren, de andere teveel." Een streep tekst uit een nummer van Clouseau, dat misschien wel typeert hoe we de twee gezichten van de Impreza zien. Want de basis - het chassis en de uitrusting - zijn dik in orde, maar de topping - de motor en versnellingsbak - zijn nefast voor de feestvreugde. Het lijkt erop dat Subaru wel de rijkwaliteiten wilde behouden, maar niet zozeer wil inzetten op de verkoop van deze Impreza. In het voordeel van de vele crossovers die dit merk telt, met de goed verkopende XV voorop.

Specificaties

Motor

1.6 benzine, 4 cilinder boxer

Vermogen

114pk

Koppel

150 Nm

Overbrenging

CVT automaat, traploos

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 358 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 27 995.00

Prijs basismodel

€ 21 495.00

0 tot 100 km/u

12.40 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Max. kofferinhoud

1 310 L

CO2-uitstoot

140 g/km

BIV

€ 462.00

Rijtaks

€ 253.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
4g63 16:21
afbeelding van 4g63

Huismerk vind het niet nodig van nog gewone wagens in te voeren, deze Japanner met schermpje er niet bovenop geplakt, zonder vaste hoedenplank en het halen van vrij hoge leeftijden zonder revisies maakt dat k niet gewoon verder scroll. Zet m in het leder en 'k hol mss naar Subaru.
Al iemand spruitstukken, (aangedreven) turbinneke of gewoon de juiste man met n laptop hiervoor?
Of iemand dat daar een tamme 4g63 dohc in bricoleert? Verbruik is toch hetzelfde.
Hoewel, als t chasis dan toch dik in orde is, doe dan maar 2 turbinnekes als topping. ;)

Waxweazel 08:20
afbeelding van Waxweazel

Kan je dit ook eens vertalen naar normaal Nederlands met een goede zinsconstructie ?

Van Nuffelen 12:33
afbeelding van Van Nuffelen

Probleem van motor en transmissie is spijtig genoeg niet enkel voor impreza voorbehouden....Heb zelf eens proefgereden met Forester CVT....Vlakke motor(doet wat ie moet doen voor 2.0 i) en CVT????Heb zelf 2.0D handgeschakeld.Stukken meer rijplezier!!!Blijkbaar wil Subaru ons de CVT door de strot duwen maar mijn ding is het zeker niet.

4g63 17:41
afbeelding van 4g63

CVT nogal afhankelijk van afstelling blijkt, zijn er die sneller schakelen en optrekken dan je zelf kunt en minder verbruiken dan handbak. Ook ineens hoog in toeren kruipen gebeurd niet meer. Beleving inderdaad wsl ander verhaal, geen ervaring mee.
t Zal in ieder geval iets moeten zijn dat mijn voet volgt en niet wat elektronica in gedachten had. En da's soms met nieuwe handbak niet altijd het geval. Echter al veel belovende filmpjes van CVT's gezien dus zal van model afhangen.

Teun Geeroms 13:11
afbeelding van Teun Geeroms

Als ik met mijn xv normaal rij kom ik op 6,5 l/100km, dus 8 liter?? Ja, maar dan ben je wel als eerste aan het volgende rode licht, kan je nog eens extra remblokken laten steken: woohoo I'm the man!!
De wegligging is wel zo veilig als je moet uitwijken voor die 'snelle' golf die geen voorrang van rechts geeft, of de fietsers die de regels niet kennen.
Bovendien gaat er geen 25% van de pk's en koppel verloren in de versnellingsbak, dus niets van aan die vergelijking met de 1.0 tsi...
Jammer dat zoals bij vele reviews van dit merk de voordelen miniem aangehaald worden en de nadelen benadrukt.
In de outback (herkenbare naam?) rijden mensen veel met dit merk, maar betrouwbaarheid en eerlijkheid (sjoemelsoftware, iemand?) zijn in europa allang ondergeschikt aan om de 5 meter reclamepanelen en elke week nieuwe promoties vekondigen om hun overproductie toch maar kwijt te raken...

4g63 13:27
afbeelding van 4g63

Omdat gij het zijt:
spruitstuk: zijn 'leidingen' van en naar verbrandingskamer; inlaat: mengsel lucht en brandstof, soort nevel dus. uitlaat: uitlaat gas dat word afgevoerd.
Grotere spruitstukken betekent meer, gemakkelijkere doorvoer, dus meestal meer power voor bovenstaande 'zestienhondertje'.
'turbinneke': turbo of aangedreven turbinneke: compressor
(uitleg wil k wel is geven maar turbo is genoeg nu)
'laptop': De standaard veilige fabrieksinstellingen om mechanisch niet in de vernieling te rijden beetje aanpassen. Ook hier: 'meer' en niet zelden voor hetzelfde of zelfs iets minder verbruik.
4g63: zie bijv youtube of wiki,
Ga over underdog hier geen heel verhaal zetten. Stoef er al hard genoeg over.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws