BMW haalt 7 Reeks op benzinepeut dit jaar uit de rekken

bmw-7-benzinestop2

BMW heeft besloten vanaf juni geen benzineversies van de 7 Reeks meer aan te bieden, de plug-inversie buiten beschouwing gelaten. Hadden we dit al niet ergens aangekondigd?

Jawel, je leest het goed. In Duitsland mogen steden dan wel compleet in de ban zijn van een dieselban, BMW heeft besloten vanaf 1 juni alle benzineversies van de 7 Reeks uit productie halen. Jawel, zelfs de machtige M760Li xDrive met dikke V12. Geen vrees echter, de beslissing is tijdelijk.

De ingenieurs hebben namelijk besloten dat het herwerken van een 7 Reeks om punten te kunnen scoren bij de WLTP-cyclus meer aanpassingen aan het productieproces vraagt dan vooraf ingecalculeerd. Niet zozeer voor de dieselvarianten (met dank aan AdBlue), wel bij de benzineversies die een Otto Partikel Filter kwijt moeten geraken onder de schulp. Het lijkt er dan ook op dat BMW besloten heeft om te wachten tot de facelift van de 7 (lees: sowieso een aanpassingen van het productieproces) om de benzineversies aan te passen. Die facelift wordt eind dit jaar verwacht en zal begin volgend jaar in productie gaan.

Wat dit specifiek wil zeggen? Dat je nog tot eind mei een 740i, 750i of M760Li bij je lokale BMW-dealer kan bestellen. Daarna is het diesel wat de klok slaat. Al tikt ook de 740Le iPerformance nog met z'n plug-inhybride-opstelling.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
philippe 14:08
afbeelding van philippe

even een onwetende vraag: die co2 die bij diesels hoger is als bij benzine wagens... is dat per liter verbruik? of per uur dat de wagen rondrijdt?

Yvesw 14:48
afbeelding van Yvesw

Even kort door de bocht:

"1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km." (via EcoScore.be)

Van put 05:58
afbeelding van Van put

Bij diesel is de CO2 uitstoot minder als bij benzine. Daarom dat in 2011 de regering nog een CO2 bonus gaf voor diesels.

Declercq 06:41
afbeelding van Declercq

Daarom dat ze nu op de fijnstof uitstoot van de diesels zitten te kijken. Wat zal het volgend jaar zijn. Iedereen elektrisch ( met kernenergietaks?)

Uw reactie

acce-2018

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws