Vandaag hebben we spijtig genoeg afscheid moeten nemen van een der groten uit de autoindustrie, Ferdinand Alexander Porsche. Als kleinzoon van oprichter Ferdinand en bedenker van de wereldvermaarde 911 is hij vandaag op 76 jarige leeftijd in Salzburg overleden. Toen hij in 1958 voor het eerst bij Porsche terechtkwam was zijn eerste project een opvolger voor de 356. In 1962 werd hij hoofd van de Porsche design en zorgde hij daar met de 901 (911) voor een nieuwe sensatie in Porsche die over heel de wereld was te voelen.
Naast straatwagens hield Ferdinand Alexander zich toen ook bezig met autosport, met name de Type 804 Formule 1 wagen en de Porsche 904 Carrera GTS die nog steeds bij de mooisten der racewagens behoord.
Rond 1972 toen Porsche KG in een naamloze vennootschap werd omgezet ging Ferdinand Alexander samen met alle andere oorspronkelijke familieleden uit het bedrijf. Hij richtte dan het Porsche Design Studio op dat verantwoordelijk was voor het ontwerpen van allerhande accessoires gaande van een gsm, tot zonnebrillen tot harde schijven.
"Goed design moet eerlijk zijn." was zijn lijfspreuk. *"Design moet functioneel zijn, en dat moet zich vertalen in visuele estethiek zonder gimmicks". *
Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche
° 11 december 1935 - ✝ 5 april 2012
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 18 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden