Het Autosalon of Automobielsalon zoals Febiac het zelf noemt, komt terug. Niet in januari, die plek zal gereserveerd zijn voor de BrusselsAutoShow, maar in februari 2025.
Kijk even op de kalender, waarde lezer, want het is géén 1 april. Toch komt Fiat vandaag met een bericht dat we zelf niet beter hadden kunnen verzinnen, en wel over zijn 500e. Die is er al een paar jaar enkel met elektrische aandrijflijnen maar nu bevestigt Stellantis de komst van een versie met verbrandingsmotor.
Audi breidt het gamma van zijn elektrische Q6 e-tron een beetje uit, en dat doet het naar onder… Of toch indien je naar de prijs van deze ‘Performance’-versie kijkt. Die blijft namelijk voor het eerst onder de 70.000 euro dankzij een enkele elektromotor, maar weet daardoor ook meer rijbereik uit zijn accu te persen.
Opel geeft zijn gamma een sportieve injectie met de nieuwe GSe-modellen. Die beloven zowel prestaties als duurzaamheid en om te zorgen dat die twee goed in balans zijn, worden ze afgesteld op het testterrein van Opel in Dudenhofen. Wij namen daar een kijkje achter de schermen als deel van de Opel GSe Performance Experience Day.
Je las het hieronder al: BMW gaat met de grove kam door zijn 3 Reeks. De grofste der kammen is echter voorbehouden voor de sportieve M3 want die krijgt een paar opvallende uiterlijke én motorische aanpassingen mee. Wat dacht je bijvoorbeeld van tot 530 pk aan vermogen voor de M3 Competition xDrive?
’t Is updatetijd bij BMW, en wel voor de 3 Reeks. Na zijn facelift van twee jaar geleden neemt BMW nu de technologie nog eens onder handen en vooral de plug-inhybride 330e gaat daarbij met onze aandacht lopen. Die krijgt namelijk een grotere batterij mee, goed voor ruim 100 kilometer elektrisch rijbereik.
Porsche heeft zijn 911 gefacelift maar dat is allesbehalve het belangrijkste nieuws. Daarnaast neemt het ook de aandrijflijn van met name de Carrera GTS onder handen, en nog geen klein beetje. Dat wordt namelijk voor de allereerste keer een hybride goed voor minder uitstoot en toch meer vermogen.
Huil, Alfist, want je favoriete automerk is weer één van zijn typische kenmerken kwijt. Alfa Romeo gaat het bevestigingspunt voor de nummerplaat namelijk niet langer aan de linkerzijde van de voorbumper plaatsen, maar gewoon centraal. De reden laat zich al raden: het mag niet meer van de EU.
Goed nieuws als zo’n nieuwe Audi Q6 e-tron je wel aanstaat: straks hoef je er minder diep voor in de buidel te tasten. Een Audi-dealer heeft namelijk verklapt dat de orderboekjes binnen twee weken al openen voor een achterwielaangedreven versie… En die wordt een stukje goedkoper.
Feest, want de Audi RS 4 beleeft zijn quarter life crisis. Dit jaar bestaat het naamplaatje namelijk 25 jaar en dat vieren ze bij Audi met een tot 250 stuks gelimiteerde Edition 25 Years. Die pakt uit met 20 extra pk’s en een lakkleur uit de oude doos… Al moeten we het in België wel zonder die lakkleur stellen.
Marketing is de brandstof die de motor van de economie voedt en dat is niet anders voor de autosector. De evolutie in automotive-marketing is wel opzienbarend in vele opzichten. BMW is daarbij een speler die zichzelf heeft heruitgevonden met een uniek evenement.
Lancia is terug... en nog geen klein beetje ook. Want de lak van de reguliere nagelnieuwe Ypsilon is nog niet droog of hier is al de Ypsilon HF als sportief derivaat. Er is 240 pk aan elektrokracht op de vooras en een sprint naar de honderd van 5,8 seconden!
De BMW Z4 draait alweer mee sinds 2018 dus als je er in de beginjaren eentje kocht, dan ben je daar nu misschien al op uitgekeken. In dat geval heeft het Duitse Estella Fahrzeugtechnik echter een alternatief voor je klaar. Dit is de Tender 5.7, een Z4 met de looks van een BMW 507… Of toch ongeveer.
Toyota doet ’t weer: het spreekt zich nog maar eens uit tegen zuiver elektrische auto’s. Deze keer is echter niet eender welke soort elektrische auto’s kop van Jut, maar wel sportieve EV’s. Daarop hoeven we volgens de baas van Toyota’s GR-afdeling niet snel te rekenen want daar zijn ze nog lang niet uitverbrand.
Er zijn nog zekerheden in het leven. Een cabrio van Mercedes is er daar ééntje van. Alhoewel... zowel de C cabrio als E-Klasse cabrio worden op pensioen gestuurd. Wat is deze CLE Cabriolet dan juist? We doen de test.
Kan je niet stoppen met dromen van de AGTZ sinds Zagato hem toonde? Dan ben je niet alleen want ook bij ons staat de omgebouwde Alpine A110 sindsdien op ons netvlies gebrand. Toen bleef het echter bij een paar digitale plaatjes, dus stel je ons geluk eens voor wanneer Zagato het ding in het echt toont…
BMW heeft een nieuwe conceptcar, maar dat is een keertje geen EV. O nee, deze Concept Skytop leent zijn V8-motor van de M8 Competition maar plant die zo mogelijk in een nog knappere cabriokoets… Dus wat denk je: mogen we eindelijk weer gaan dromen van lekker pure, bloedmooie BMW’s?
De huidige BMW 8 Reeks is er ook als M8, maar dat was ooit anders. In de 90’s hadden ze in Beieren namelijk al een auto met een ‘8’ in de naam maar hoewel er plannen voor waren, kwam daarvan nooit een échte M8. Dat gemis wordt nu rechtgezet door tuner Manhart: maak kennis met de MH8.
Ons eigenste circuit van Spa-Francorchamps stond zopas toneel voor een wedstrijd van het World Endurance Championship. Zes uur lang reden hypercars er rondjes op het circuit en draaiden ontwikkelingsteams van onder andere Alpine en Peugeot op volle toeren... Reden genoeg dus om daar eens ons licht op te steken.
Ben je een autofan en wil je dat iedereen in je wijde omgeving dat kan ruiken? Dan heeft Nissan iets voor jou want ze hebben een parfum ontwikkeld dat je enkel kan snappen als je van sportief sturen houdt. Het luistert naar de naam ‘Smell My Dust’ en bevat naast kersenbloesem ook echte stukjes… bandenrubber.
Recente reacties
Het Autosalon is back! februari 2025
Ik denk dat de BAS beter hun event schrapt om hun broek er niet helemaal aan te scheuren. Dit jaar...
Door FLP 1 uur geleden
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
* no comment * ;-) Buiten dan: no way dat je uit de huidge 12kWh accu al 60km range haalt, eerder...
Door moodystarfish 23 uur geleden
Stop de persen: Alfa Romeo gaat nummerplaten vanaf nu in het midden plaatsen
Alhoewel ik de neuzen van Alfa's altijd wel kon pruimen, stoorde ik mij toch ook wel iedere keer...
Door John 23 uur geleden
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
Doet mij opeens weer denken aan die discussie die we hier eens gehad hebben over plugin hybrides:...
Door John 23 uur geleden